Sökning: "att vara tillbakadragen"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden att vara tillbakadragen.
1. Vi söker dig som är som vi : En diskursanalytisk studie av personliga egenskaper som krav i rekryteringsannonser
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna studie undersöker personliga egenskaper i rekryteringsannonser på LinkedIn för att se om det finns språkliga barriärer som sätts upp tidigt för att styra människor mot olika karriärvägar. I inledningen beskrivs hur vanligt förekommande det är att personliga egenskaper efterfrågas i rekryteringsannonser och att det mer eller mindre medvetet kan utgöra en grund för diskriminering. LÄS MER
2. Barn eller pedagoger i behov av särskilt stöd : Att inkludera alla barn med hjälp av specialpedagogiska insatser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver barn i behov av särskilt stöd och hur de resonerar kring att inkludera alla barn på förskolan. Vi undersöker även vilken roll specialpedagogen har till förskollärare och barn i behov av särskilt stöd på förskolan. LÄS MER
3. "Oj, när pratade jag senast med honom?" : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om tystlåtna barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med följande studie var att ta fasta på pedagogers strategier för att skapa en gynnsam verksamhet för de barn i förskolan som uppfattas vara tystlåtna. Metoden som användes vid datainsamlingen var kvalitativa intervjustudier med verksamma pedagoger. LÄS MER
4. Hörs de tysta barnen i förskolan? : En vetenskaplig essä om de blyga barnen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I min uppsats fördjupar jag mig i arbetet kring de som i allmänna ord benämns för blyga barn. Vad innebär det egentligen att vara blyg, är det ett personlighetsdrag som är svårt att ändra på, eller ett tillstånd som behöver bearbetas för att nå utveckling? Eller kan det rentav vara något som är ärftligt och därmed inte påverkbart? Vad innebär blyghet i förskolan för barnet och pedagogen och hur kan pedagoger lyfta de barn som inte syns eller hörs. LÄS MER
5. Tyst i klassen!? : - en studie om tysta och tillbakdragna elever i dansundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : ”Tyst i klassen” säger läraren och förväntar sig ett klassrum där lugn och stillhet råder, men hur aktuell är egentligen detta uttryck idag? Till skillnad från för några årtionden sedan så har det sociokulturella lärandeperspektivet, där grupparbete och samtal i helklass ofta är vägen till lärande, fått allt mer plats i skolvärlden. Detta medför att en elev i dagens skola behöver vara bekväm med att tala inför en grupp och arbeta på ett sätt som innebär att verbalt kunna uttrycka sina tankar och resonemang för andra. LÄS MER