Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fenomenet “läslust” : en kunskapsöversikt om faktorer som påverkar elevers läsattityd och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Bernek; Ida Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :Motivation; läsmotivation; attityd; läsattityd; läsa för njutning;

    Sammanfattning : Svenskan och framför allt läsning har en central roll i vårt samhälle. Trots läsfrämjande arbete visar PISA och PIRLS mätningar att svenska elevers läsattityder och läsförmåga under de senaste åren har försämrats. I skolan används begreppet “läslust” i många olika sammanhang för att belysa läsning och arbeta läsfrämjande. LÄS MER

  2. 2. Patientens upplevelse av vårdmötet vid prehospital akutsjukvård : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Catarina Fahlqvist; Alejandro Sobrino Grande; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; Patient experience; Prehospital care; Prehospital emergency care; Ambulans; Patientupplevelse; Prehospital sjukvård; Prehospital akutsjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska definitionen på prehospital akutsjukvård är omedelbara medicinska åtgärder som vidtas utanför vårdenhet och vidare benämns prehospital ambulanssjukvård som hälso- och sjukvård som utförs i eller i anslutning till ambulans. Sedan 1980-talet har den prehospitala akutsjukvården i Sverige utvecklats inom forskning, kompetens och utrustning. LÄS MER

  3. 3. The barriers of circular public procurement for ICTs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Laila Adelson; [2023]
    Nyckelord :circularity; circular economy; circular public procurement; ICT; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The EU procured for roughly 202000 MEUR (14% of the EU GDP) during 2021 in the public sector. The majority of these contracts are traditional, linear business model purchases. LÄS MER

  4. 4. All reklam är jobbig! Eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Brännström; Ellen Larsson; Julia Karlsson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Sociala medier; reklam; riktad reklam; influencer marketing; tonåringar; attityd; Attitydmodellen;

    Sammanfattning : We live in a society that is embossed by social media. It has gone from being a platform where you share photos and updates with your closest friends, to becoming a platform that influencers make a financial living on. Today it is almost impossible not to be exposed to advertisements on social media, whether it is ads or influencer marketing. LÄS MER

  5. 5. Störande. Är det en definition?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Arvid Castor; Carl Norrman Humble; [2022-08-01]
    Nyckelord :YouTube; reklam; influencer marketing; annonser; attityd; unga; köpbenägenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study and analyze how adolescents and young adults experience advertising on YouTube. We have through qualitative interviews studied our respondents' self-experienced attitudes towards video-ads and influencer marketing, and how this may affect their YouTube consumption and/or their propensity to buy the advertised products or services. LÄS MER