Sökning: "attityd idrott hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden attityd idrott hälsa.

  1. 1. Tävla i bollspel? : En kvalitativ studie om idrottslärares attityd till tävling i bollspel i sin undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rezan Atmaca; Johannes Lindemark; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this qualitative study is to investigate attitudes to competition in ball gamesamong physical education teachers at junior high school. The study's questions are: 1. What attitude(s) do physical education teachers at junior high school have in theapplication of competitive elements in their own teaching of ball games? 2. LÄS MER

  2. 2. Att observera utanför spelplanen : En kvalitativ undersökning som behandlar vilka faktorer som gör att gymnasieflickor väljer att avstå från att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Uhlin; [2024]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Genus; Motivation; Självkänsla; Jämställdhet; Social dynamik;

    Sammanfattning : Physical activity is widely acknowledged as vital for maintaining health over both short and long periods. Current research, including a 2023 report from the national food agency, highlights a concerning trend among children and adolescents towards increased sedentarism. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Karolina Palonek; Caroline Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; NPF; Neuropsykiatriskfunktionsnedsättning; Skola; Idrott; Lärare; Inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken?  Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Jakten efter likvärdighet i Stockholms grundskolor : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring målsättningar, tillämpningar och påverkande faktorer.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Leek; Kirsti Kalliokoski; [2022]
    Nyckelord :Equivalence Objectives Goals Purpose Teachers PE teachers Physical education PE Frame factors View Interpretation Attitud Curriculum theory Curriculum; Likvärdighet Målsättning Målsättning Syfte Lärare idrottslärare Idrott och hälsa Ramfaktorer Uppfattning Tolkning Attityd Läroplansteori Läroplan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet tolkar målsättningar i ämnet idrott och hälsa utifrån styrdokumenten, samt hur dessa tillämpas i undervisning i förhållande till påverkansfaktorer för att sträva efter en likvärdig undervisning. Frågeställningarna är: (1)Vilka målsättningar har lärare i ämnet? (2)Hur arbetar lärare för att uppfylla dessa mål och sträva efter en likvärdig undervisning? (3)Vilka faktorer påverkar lärares mål med undervisning?   Metod:  Eftersom studien syftar till att undersöka lärarnas tolkningar och upplevelser valdes en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Varför deltar elever på lektionen? : En kvantitativ studie om elevers beteende och deltagande i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Martin Widroth; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elevers beteende kring ämnet idrott och hälsa är många och olika. I denna studie har jag se om man kan förutse ett av dessa beteenden, deltagande i på lektionen, utifrån teorin Reasoned Action Approach (RAA) och dess tre centrala begrepp; attityd, sociala normer och känsla av kontroll. LÄS MER