Sökning: "attityd kvantitativ studie"

Visar resultat 6 - 10 av 411 uppsatser innehållade orden attityd kvantitativ studie.

  1. 6. ”Var ska omsorgen få plats?” : En studie kring förskollärares syn på sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karl Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; Curriculum theory; Care; Preschool teacher; Educare; Förskola; Läroplansteori; Omsorg; Förskollärare; Educare;

    Sammanfattning : Förskolan har varit och är en omsorgsinstitution där verksamma i förskolan bedriver omsorg i många olika former. Det kan vara allt från att knyta ett par skor till att prata om bilbarnstol med en vårdnadshavare; och allt där emellan. Omsorg definierar förskolan och vad förskolan har för uppdrag och uppgift i samhället. LÄS MER

  2. 7. Chefer som agerar – olika? En kvantitativ studie om könsskillnader i chefers åtgärder för att undvika sjukskrivning av medarbetare med vanlig psykisk sjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Hanna Dahlbäck Linnér; [2023-09-22]
    Nyckelord :Vanlig psykisk sjukdom; CMD; Chefer; Könsskillnader; Könssegregation; Förebyggande åtgärder; Privat sektor; Regressionsanalys. Common mental disorders; CMD; Managers; Gender differences; Gender segregation; Preventive measures; Private sector; Regression analysis;

    Sammanfattning : Sjukfrånvaro till följd av vanliga psykiska sjukdomar (CMD) såsom utmattningssyndrom, ångest och depression fortsätter att öka. Chefer är enligt lag skyldiga att agera för att undvika sjukskrivning, men behöver ges förutsättningar att omsätta lagarna i praktiken. LÄS MER

  3. 8. SPEGLA VERKLIGHETEN ELLER DET VACKRA, LYCKLIGA LIVET? En kvantitativ studie om medelålders kvinnors attityder till normbrytande- och stereotypisk kvinnlig klädreklam.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ida Bolin; Lisa Johnsson; Emma Jood; [2023-03-10]
    Nyckelord :Femvertising; Stereotypical advertising; Norm-breaking advertising; Normbrytande reklam; Stereotypisk reklam; Attityd;

    Sammanfattning : Executive summary The advertising industry is growing more than ever and is thought to be one of the most influential institutions in society by some researchers. What’s even more interesting is the connection between advertising and its tremendous effects on individuals as well as society at whole. LÄS MER

  4. 9. Framtidens bilförsäkringar : en kvantitativ studie om attityd gentemot personligt anpassade bilförsäkringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Lova Stifors; Alex Reeves; [2023]
    Nyckelord :Personligt anpassade bilförsäkringar; integritet; personlig information; upplevd fördel; upplevd risk; attityd; avsett beteende.;

    Sammanfattning : Car insurance is one of the most important and profitable markets within the property and casualty insurance industry. Therefore, there is a great interest in accurate pricing, both for insurance companies and policyholders. This study examines a pricing model (i.e. LÄS MER

  5. 10. Hälsopåståenden på livsmedel : En kvantitativ studie om unga vuxnas förståelse och attityder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Filip Alderborn; Tat Wai Wong; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING   Bakgrund: EG-förordning 1924/2006 trädde i kraft 2007 med syfte att skydda konsumenter från missvisande närings- och hälsopåståenden på livsmedel. Tidigare studier gällande hälsopåståenden och märkningar påverkar konsumenters uppfattning om produkters hälsosamhet. LÄS MER