Sökning: "attityd makt"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden attityd makt.

  1. 1. Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Merly Mendoza Lara; [2023]
    Nyckelord :Anledningar; orsaker; överge; moderna språkstudier; sociokognitiv; motivation; självförmåga; attityd.;

    Sammanfattning : I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. LÄS MER

  2. 2. "Är man orten så får man respekt" - En kvalitativ studie om ungdomars gemenskap inom den rådande ortenkulturen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emina Mehmedovic; [2022]
    Nyckelord :förort; orten; ortenkultur; ungdomskultur; gemenskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ungdomskulturer förändras med tiden och nya ungdomskulturer tillkommer i relation till samhällsförändringen. Samhällsförändringarna har lett till att nya ungdomskulturer har utvecklats, vara en av dem har präglats av ghettokulturen och macho-attityden från förortens kultur. LÄS MER

  3. 3. “Kompetens och attityd kring digitalaverktyg i svenska förskolor” : En studie om förskollärares förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Persson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering i förskolan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogers attityder kring de digitala verktygen i förskolan påverkar deras egen kompetens. Så att de på ett adekvat sätt kan bidra till barnens utveckling och lärande via digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilma Sjögren; Josefine Liljevik; Alice Blomdahl; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Gränser; Kontroll; Personlig sfär; Irritation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns. LÄS MER

  5. 5. Negativa attityder mot äldre arbetstagare predicerat av personlighet, motivation och makt Negative attitudes towards elderly workers predicted by personality, motivation and power

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Oscar Lydahl; Adam Lagerström; [2022]
    Nyckelord :Ageism; Recruitment; Power-motives; HEXACO OCEAN; WEIMS; Ålderism; Rekrytering; Maktmotiv; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this exploratory cross-sectional study was to examine whether ageism differs between recruiters and non-recruiters and to investigate if there exists a correlation between different power motives, personality traits and workmotivation and negative attitudes towards the elderly. The data was collected through a questionnaire with a total of 123 respondents of which 44 worked with recruiting. LÄS MER