Sökning: "attityd mot lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden attityd mot lärare.
1. Vad tycker gymnasieelever i det naturvetenskapliga programmet i Sverige om vaccin? : Avgörande faktorer och de didaktiska följderna.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Vaccintvivel finns runt om i världen. Detta tvivel kan beskrivas som en rädsla och osäkerhet för vaccin eller att man inte accepterar vaccin som ett pålitligt läkemedel. Hos elever har vaccintvivel visat sig vara kopplat till bland annat nålfobi eller en rädsla för biverkningar. LÄS MER
2. Lärares attityder gentemot elevfrånvaro i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro i svenska gymnasieskolor. Studiens frågeställning var “Hur ser gymnasielärares attityder till elevfrånvaro ut?”. LÄS MER
3. Skilja mellan mänskligt och artificiellt skrivna texter : Experimentell undersökning av universitetslärares bedömningsförmåga samt självskattning gentemot verktyget ChatGPT
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Idag finns möjligheten att skriva texter med chatbots som är en form av artificiell intelligens. En av de framträdande chatbotarna är ChatGPT som exempelvis kan generera text. På universitetet förekommer det examinationsuppgifter där studenter skriver texter. LÄS MER
4. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER
5. Den livsviktiga läsningen : Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Den livsviktiga läsningen - Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld, är en undersökning grundad i den ökade digitaliseringen och sjunkande läslusten bland dagens elever. Det valda undersökningsområdet bottnar i det faktum att dagens skolungdomar har en generellt negativ attityd till läsning och brister i läsförståelse. LÄS MER