Sökning: "attityd mot skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden attityd mot skolan.
21. Lärare, pojkar och antipluggkultur : En studie om lärares upplevelse av antipluggkultur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien har undersökt några lärares medvetenhet om och förhållningssätt till antipluggkultur. Vidare har studien undersökt vilka olika strategier de intervjuade lärarna anser finns i hanterandet av antipluggkultur. För studien har några lärare verksamma inom grundskolan intervjuats. LÄS MER
22. Internet of Things : The Potential Influence of Enterprise Buyers on the Security of IoT
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : While IoT safety and security incidents continue to increase in frequency, scope and severity, there remains a gap in how the issue will be addressed. While the debate continues within academia, industry standards bodies, government and industry media, new entrants continue to rapidly enter the market with cheaper more powerful products with little incentive to address information security issues. LÄS MER
23. Tid att passa, tid att anpassas : Om timplanens roll i likvärdighet och skolans åtgärder vid skolbyte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker begreppet likvärdighet genom att analysera hur elevernas bristande kunskapskontinuitet vid skolbyte upplevs och hanteras av rektorer och lärare, samt deras uppfattningar om den nya stadieindelade timplanens påverkan i måluppfyllelse och likvärdighet. Studien baseras på en semikvantitativ webbenkätundersökning med 145 rektorer och lärare i grundskolor i hela landet. LÄS MER
24. Vad tycker egentligen högstadieelever om läsning? : Ett elevperspektiv på läsandet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa högstadieelevers perspektiv på läsandet i skolan för att se om och hur dessa skiljer sig från ett lärarperspektiv. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
25. En auktoritär vändning? : Om ämneslärarstudenters böjelse för auktoritarianism i en marknadsstyrd tidsålder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Föreliggande uppsats är en studie om ämneslärarstudenters potentiella böjelse för auktoritarianism vid ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola i syfte att undersöka hur auktoritarianismen kan te sig i skol- och utbildningssammanhang. En böjelse för auktoritarianism kännetecknas av tre egenskaper: viljan att lyda en auktoritets order, aggressivitet mot de som inte underkastar sig auktoriteten och uppfattningen om att alla ska följa den auktoritära ordningens normer och lagar. LÄS MER