Sökning: "attityd-beteendegap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet attityd-beteendegap.

  1. 1. Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sebastian Lindblom; Stina Hägg; Elin Rådberg; [2021]
    Nyckelord :Second hand; barriers; motive; attitudes; theory of planned behaviour; the buying process. 4; Second hand; barriärer; motiv; attityder; teori om planerat beteende; köpprocessen.;

    Sammanfattning : Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. LÄS MER

  2. 2. Konsumenten och matsvinn : En studie om hur svenska konsumenters inköp av livsmedel påverkats av en global pandemi samt konsumenters attityd-beteendegap i relation tillmiljömedvetenhet och matsvinn

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Diana Bagheri; Joakim Egana Otarola; [2021]
    Nyckelord :Food Waste; Covid-19 Pandemic; Consumer Behaviour; Attitude Behaviour Gap; Environmental awareness; Matsvinn; Covid-19 pandemin; Konsumentbeteende; Attitude Behaviour Gap; miljömedvetenhet;

    Sammanfattning : Introduktion: Utbrottet av Covid-19 pandemin har lett till förändrade vanor och beteenden. Det framhålls att konsumenter blir alltmer miljömedvetna samtidigt som hushållen är den sektor där mest matsvinn uppstår. LÄS MER

  3. 3. Klimatvänliga burgare : Den gröna marknadsföringens påverkan på miljömässigt konsumentbeteende hos MAX Burgers och McDonald’s Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Evelina Bingmark; Olivia Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :​Grön marknadsföring; klimatpositiv; MAX; McDonald’s; miljömässigt beteende; miljömässig hållbarhet; Theory of Planned Behavior;

    Sammanfattning : Till följd av att klimatet utmanas har miljömässig hållbarhet utvecklats och blivit svenskars vedertagna livsstil. Allt fler konsumenter värdesätter miljömedvetna företag samtidigt som forskning påvisar ett miljömässigt attityd-beteendegap. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhet - bara en attityd inom klädkonsumtion?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rasmus Kivinen; Natalya Licerio; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; apparel consumption; attitude behavior gap; self conception; social self; responsibility; consumer behavior; sustainable fashion; Hållbarhet; klädkonsumtion; attityd-beteendegap; självuppfattning; socialt själv; ansvar; konsumentbeteende; hållbart mode;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur människor bortförklarar, bortprioriterar och förskjuter ansvar för hållbar konsumtion. Vi använde oss av en kvalitativansats där vi utförde semi-strukturerade intervjuer med totalt 7 respondenter. LÄS MER

  5. 5. Egoism eller Altruism - Hur tänker konsumenter kring hållbar konsumtion? : En kvalitativ studie om det gap som identifierats mellan attityd och beteende avseende hållbar konsumtion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Lundgren; Catherine Christoffersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt aktuellt problem och under de senaste decennierna har människans globala påverkan på naturen accelererat snabbare än någonsin, till stor del på grund av västvärldens beteende-och konsumtionsmönster. Ju mer som produceras och konsumeras, desto mer påverkas allt levande omkring. LÄS MER