Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digital högläsning i förskolan : Förskollärares attityder till elektroniska böcker som ett digitalt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Patrik Johansson; Sofia Harrysson; [2022]
    Nyckelord :E-böcker; Digital lek; Digitala verktyg; Normer; Symbolisk kapital;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har undersökt förskollärares attityder till e-böcker och hur de använder dem i högläsningssituationer genom att analysera empirin från våra semistrukturerade intervjuer. För att svara på våra frågeställningar har vi analyserat vårt insamlade datamaterial utifrån symboliskt kapital, intresse och normer. LÄS MER

  2. 2. ”Det är bättre att läsa ur en ”normal” bok” : en studie om attityder till eböckerbland gymnasieelever på Åland

    Master-uppsats,

    Författare :Matilda Nordberg; [2020]
    Nyckelord :e-böcker; läsning; unga vuxna; attityder; materialitet;

    Sammanfattning : The younger generation is reportedly not reading anymore and the older generation is concerned. What can be done to make today's youth read more and can libraries be a part of projects which promote reading amongst young people? Some researchers suggest that the digital natives would perhaps be more interested in reading if they were able to read from a screen. LÄS MER

  3. 3. Boken eller e-boken, det är frågan – en litteraturstudie om böckers och e-böckers inverkan på elevers läsande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Karlsson; [2018]
    Nyckelord :e-book; regular book traditional book; reading development; word knowledge; e-bok; vanlig bok traditionell bok; läsutveckling; ordkunskap; läsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate what previous research indicates about how students’ reading development is influenced when reading ordinary books or e-books, but also how their attitudes towards reading are influenced. I will also use Henk Linskens’s (2018) work Henke och Bokstäverna som Hoppar to exemplify my perspective on the results from the research. LÄS MER

  4. 4. E-böcker i klassrummet : En kvalitativ studie av mellanstadieelevers attityder till användningen av e-böcker i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Frangén; [2017]
    Nyckelord :e-böcker; inläsningstjänst; attityder; redskap för lärande; digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka mellanstadieelevers attityder till elektroniska böcker i undervisningen. Detta gjordes genom fokusgruppsintervjuer i en femteklass där eleverna dagligen läste e-böcker via inläsningstjänst. LÄS MER

  5. 5. ”DET FINNS INGET ROMANTISKT MED EN PDF” En kvalitativ studie av svenska studenters attityder och inställningar till kurslitteratur i e-boksformat.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elina Hellmark; Cecilia Jonsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :e-bok; studenter; kurslitteratur; inställning; attityd; socialisation; meningsskapande; kognitiva processer; affektiva processer;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, Göteborgs universitet. LÄS MER