Sökning: "attityder fysiska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden attityder fysiska funktionsnedsättningar.

  1. 1. Social delaktighet på lekplatser - Erfarenheter från föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Elimä; Anna Ågren; [2023]
    Nyckelord :Occupational therapy; parents of children with physical disabilities; enable social participation; playgrounds; Arbetsterapi; föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar; möjliggöra social delaktighet; lekplatser;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter om social delaktighet på lekplatser för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där 12 föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättning intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Personers upplevelser och erfarenheter av egenvård vid Diabetes typ 2 : En deskriptiv litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Lion Sahlmén; Yasir Khedri; [2023]
    Nyckelord :Barriers; Diabetes mellitus type ll; Experiences; Facilitators; Holistic approach; Person centered care; Barriärer; Diabetes mellitus typ ll; Erfarenheter; Framgångsfaktorer; Helhetssyn; Personcentrerat förhållningssätt; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ 2 (DMT2) är en folksjukdom som påverkas av ohälsosamma levnadsvanor. För att förhindra sjukdomsprogression och komplikationer krävs det av personer med DMT2 att utföra egenvårdsinsatser. Egenvårdsinsatser omfattar självmedicinering, regelbundna blodsockerkontroller, fysisk aktivitet och kostrestriktioner. LÄS MER

  3. 3. Vuxnas upplevelser av att leva med ADHD : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Sebastian Eklund; Ashraf Saleh; [2022]
    Nyckelord :ADHD; Attitudes; Diagnosis; Experiences; ADHD; Attityder; Diagnos; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) tillhör gruppen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. ADHD är en diagnos som kan påverka individens liv på olika sätt och orsaka såväl fysiska, psykiska och sociala problem.ADHD är en vanlig diagnos som sjuksköterskor stöter på i olika vårdmiljöer. LÄS MER

  4. 4. Socialarbetares Upplevelser om Sina Arbetsvillkor som Profesionella med Fysisk Funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Carla Perez De Arce Nowicki; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; barriers; opportunities; physical disability; social work; stigma; the social model; Fysisk funktionsnedsättning; hinder; möjligheter; sociala modellen; socialt arbete; stigma; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka socialarbetares erfarenheter av att arbeta som professionell med fysisk funktionsnedsättning. Metoden som användes var kvalitativ där semistrukturerade djupintervjuer fördes med respondenter vars upplevelser analyserades och tolkades utifrån två teoretiska inriktningar, nämligen Stigmateorin och den sociala modellen. LÄS MER

  5. 5. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER