Sökning: "attityder fysiska funktionsnedsättningar"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden attityder fysiska funktionsnedsättningar.
1. Social delaktighet på lekplatser - Erfarenheter från föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter om social delaktighet på lekplatser för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där 12 föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättning intervjuades. LÄS MER
2. Personers upplevelser och erfarenheter av egenvård vid Diabetes typ 2 : En deskriptiv litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ 2 (DMT2) är en folksjukdom som påverkas av ohälsosamma levnadsvanor. För att förhindra sjukdomsprogression och komplikationer krävs det av personer med DMT2 att utföra egenvårdsinsatser. Egenvårdsinsatser omfattar självmedicinering, regelbundna blodsockerkontroller, fysisk aktivitet och kostrestriktioner. LÄS MER
3. Vuxnas upplevelser av att leva med ADHD : En kvalitativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) tillhör gruppen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. ADHD är en diagnos som kan påverka individens liv på olika sätt och orsaka såväl fysiska, psykiska och sociala problem.ADHD är en vanlig diagnos som sjuksköterskor stöter på i olika vårdmiljöer. LÄS MER
4. Socialarbetares Upplevelser om Sina Arbetsvillkor som Profesionella med Fysisk Funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka socialarbetares erfarenheter av att arbeta som professionell med fysisk funktionsnedsättning. Metoden som användes var kvalitativ där semistrukturerade djupintervjuer fördes med respondenter vars upplevelser analyserades och tolkades utifrån två teoretiska inriktningar, nämligen Stigmateorin och den sociala modellen. LÄS MER
5. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER