Sökning: "attityder kvantitativt studie"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden attityder kvantitativt studie.

  1. 1. Attityder till personer med självskadebeteende : En litteraturstudie ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Alice Thorsén; [2021]
    Nyckelord :Nurse; Attitudes; Nursing; Self-harm; Qualitative study; Quantitative study;

    Sammanfattning : Bakgrund: Självskadebeteende kan vara ett impulsivt och upprepat beteende. Självskadebeteende är oftast inte menat för att personen ska dö, utan lindra den psykiska smärtan. Det är viktigt att relationen mellan sjuksköterska och patient utgår från respekt och trygghet, där sjuksköterskan visar en tillåtande attityd. LÄS MER

  2. 2. Negativa attityder och misslyckade Open Source- projekt: En attitydanalys av commit-meddelanden i digitala förvaringsplatser som prediktor för misslyckade Open Source-projekt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Berggren; Axel Ungewitter; [2020]
    Nyckelord :projektmisslyckande; Open Source-projekt; attityder; digitala förvaringsplatser; repository; Git; Social Sciences; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I föreliggande studie utformades en modell utifrån hypotesen att negativa attityder i commit- meddelanden predicerar misslyckande i Open Source-projekt. Denna modell testades kvantitativt med ett bekvämlighetsurval av digitalt förvarade projekt eller så kallad repositories (n = 990) på GitHub. LÄS MER

  3. 3. Svenska högskolestudenters attityder till välgörenhets Second Hand : I relation till Fast Fashion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Victor Andrén; Felicia Kantling Karlsson; Mikaela Östling; [2020]
    Nyckelord :Attitudes; Charity Second Hand; Multiattribute Model; Swedish College Students; Motivational Perspective; Clothing consumption; Attityder; Välgörenhets Second Hand; Multiattributsmodellen; Svenska högskolestudenter; Motivationsperspektiv; Klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to create an understanding of Swedish college students’ attitudes towards charity Second Hand through Fishbein's multi-attribute model. Attitudes towards Fast Fashion have also been measured in the model to enable a comparison between the two objects. LÄS MER

  4. 4. The use of social movements in marketing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Berggren; Karolina Lander; [2019]
    Nyckelord :Social movements; #Metoo; advertisement; Gillette; mixed method; visual advertising; gender in advertising; emotional branding; audience reception; Sociala rörelser; marknadsföring; visuell marknadsföring; genus i marknadsföring; publikmottagning; Social Sciences;

    Sammanfattning : In today’s marketing, we now and then see organizations using socio-political movements. This phenomenon often creates questions amongst its audience whether the organization genuinely cares about the movement, or whether it is just an easy way to capitalize on the movement. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors kunskap och attityder om EMLA® på barn : En kvantitativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Nayeri Negar; Dunér Tove; [2019]
    Nyckelord :Attitude; child care; EMLA®; knowledge; nurse; pain relief; Attityd; barnsjukvård; EMLA®; kunskap; sjuksköterska; smärtlindring;

    Sammanfattning : Bakgrund Barnsjuksköterskans främsta uppgifter är att ge trygg och säker vård till barn och ungdomar. Användandet av EMLA® kan bidra till att minska smärtsamma procedurer som barn behöver gå igenom när de vårdas på sjukhus. Användandet av EMLA® styrs av sjuksköterskans kunskap och attityd om krämen. LÄS MER