Sökning: "attityder mot reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden attityder mot reklam.

  1. 1. Consumer Perception of Sustainability : A cross-cultural study of green advertisement in the automobile industry between Japanese and Swedish consumers.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Vanessa Nagaoka; [2023]
    Nyckelord :Green advertisement; consumer perception; intercultural communication; automobile industry; sustainability awareness; Grön reklam; konsumentuppfattning; interkulturell kommunikation; bilindustrin; hållbarhetsmedvetenhet;

    Sammanfattning : As sustainability becomes a pressing issue, companies are increasingly adopting green advertising strategies to promote their products and increase consumer awareness. However, the effectiveness of these advertisements across different cultural backgrounds are often overlooked. LÄS MER

  2. 2. Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Amanda Johansson; [2022-05-20]
    Nyckelord :Sociala medier; träning; hälsa; kost; livsstil;

    Sammanfattning : I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. LÄS MER

  3. 3. “What is collected, how much, and what is it used for?” : A comparative qualitative interview study of different media generations' perceptions and attitudes towards data surveillance on digital media platforms.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nelly Norberg; Petrovic Maja; [2022]
    Nyckelord :Data Surveillance; Privacy Concerns; Targeted Advertising; Attitudes; Digital Natives; Digital Immigrants; Mistrust; Awareness; Knowledge; Focus group interviews; Dataövervakning; Integritetsfrågor; Riktad reklam; Attityder; Digital natives; Digital immigrants; Misstro; Medvetenhet; Kunskap; Fokusgruppsintervjuer;

    Sammanfattning : As digitalization and technology has quickly advanced over the recent years, marketers are becoming increasingly reliant on collecting user data, and targeted advertising has therefore come to be viewed as a form of data surveillance. Due to marketers' ability to analyze online behavior and target consumers with personalized advertising, users are becoming more concerned about their online privacy. LÄS MER

  4. 4. “Grönmattning” på konsumentmarknader : en fallstudie av hur konsumenters attityder och köpbeteenden påverkas av marknadsföring med miljö- och hållbarhetsbudskap

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Nicole Chidiac; Malin Olsson; [2021]
    Nyckelord :greenwashing; grönmattning; reklamtrötthet; grön marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; Herzbergs tvåfaktorsteori;

    Sammanfattning : I en alltmer digitaliserad värld, med en ökad användning av grön marknadsföring via sociala plattform, har detta i samband med en växande oro för klimatförändringarna lett till en större medvetenhet och ett ökat intresse för miljövänliga produkter bland konsumenter. I och med detta uppmärksammas ett nytt framväxande fenomen av reklamtrötthet för reklam med miljö– och klimatanspråk, även benämnt som “grönmattning”. LÄS MER

  5. 5. Kan man köpa sig en ny mansroll?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Sellin; Malin Larsson; [2021]
    Nyckelord :hegemonic masculinity; gender stereotypes; counter-stereotypes; advertisement; cause related marketing; consumer behaviour; identity creation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER