Sökning: "attityder och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden attityder och identitet.

  1. 1. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  2. 2. Nu ska jag leva ett hederligt liv : En tematisk analys utifrån tidigare kriminellas skönlitterära verk

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Emilia Wallentin; Sofia Nordberg; [2024]
    Nyckelord :turning points; crime; control theory; social bonds; gender; thematic analysis; vändpunkter; kriminalitet; kontrollteori; sociala band; genus; tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra biografier/självbiografier producerade av tidigare kriminella tematiskt analyserats. Målet var att ta reda på vilka omständigheter som gör att individer går från kriminalitet till laglydighet. LÄS MER

  3. 3. Valet, Kvalet och Självidentiteten : En intervjustudie om ämneslärarstudenters beslutsprocesser och identitetsutveckling i förhållande till deras utbildning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Malmberg; [2024]
    Nyckelord :Ämneslärarprogram; val; identitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ämneslärarstudenters motiv bakom valet av utbildning och hur deras identiteter påverkas av utbildningen. Syftet är att fördjupa förståelsen för de svenska ämneslärarprogrammens studentgenomströmning, vad som motiverar studenterna att utbilda sig till ämneslärare och hur det påverkar deras identitet. LÄS MER

  4. 4. ”Så det blir ju en del av ens identitet, liksom sättet man pratar” : – En kvalitativ studie i attityder till och användning av ungdomsspråk i två fokusgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Ungdomsspråk; attityder; fokusgrupper; identitet; sexolek;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker med hjälp av två fokusgrupper attityder hos killar och tjejer på gymnasiet till ungdomsspråk och deras användande av ungdomsspråk samt likheter och skillnader i attityderna mellan könen, men även på vilka olika sätt gymnasieungdomarna betraktar sitt språkbruk som en identitetsmarkör. Fokusgruppernas är uppdelade i grupper om fem killar och fem tjejer. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars identitet och attityder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rani Kerio; [2023-08-29]
    Nyckelord :Attityd; identitet; mänskligt samspel; rollövertagande; socialt fält och sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att sociologiskt analysera relationen mellan sociala medier och ungdomars identitetsskapande samt ungdomars upplevelser av sociala medier i relation till identitetsskapande. Frågeställningar: - Hur ser relationen ut mellan ungdomars identitet och sociala medier som ett socialt fält? - Hur upplever ungdomar att sociala medier påverkar deras identitetsskapande? Metod och material: För att erhålla ett tydligt resultat har tillvägagångssättet varit genom en kvalitativ metod som innebar semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter mellan 17– 19 år gamla, detta för att få en djupare förståelse för ungdomars identitet och framför allt deras upplevelser på sociala medier. LÄS MER