Sökning: "attityder och uppfattningar i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden attityder och uppfattningar i matematik.

  1. 1. ”Man får liksom ett flow och då är matte ganska kul” : En kvalitativ studie om kognitiva och affektiva aspekter som påverkar högstadieelevers upplevelse av arbetet med matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2024]
    Nyckelord :Affekter; Heuristiker; Kontroll; Matematiska resurser; Motivation; Problemformulering; Problemlösning;

    Sammanfattning : Elevers problemlösningsprocess påverkas enligt tidigare forskning av såväl rent kognitiva resurser som motivation, uppfattningar och emotioner. Processen kan också ses innefatta problemformulering, vilket i tidigare studier visat sig främja såväl djupare matematisk förståelse som positiva attityder gentemot matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Hur kan undervisning med fokus på problemlösning påverka elevers motivation i matematik? : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i förhållande till elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; motivation; problemlösning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att flera elever i högstadiet känner lågt intresse för ämnet matematik, vilket vidare påverkar deras motivation att nå undervisningens mål. Samtidigt visar forskning att matematikundervisningen ger elever begränsade möjligheter att arbeta med problemlösning. LÄS MER

  3. 3. PROBLEM OCH LÖSNINGAR : Lärares erfarenheter av att undervisa genom problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Melander; [2023]
    Nyckelord :matematik; lektionsplanering; styrdokument; årskurs F-3;

    Sammanfattning : SammanfattningFörmågan att lösa problem blir allt viktigare i samband med att förändringstakten i dagens samhälle ständigt ökar. De senaste 25 åren har dock svenska elevers kunskaper i matematisk problemlösning försämrats ur ett internationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "65 plus 5 är lika med 70. Det är typ så matematik är" : En empirisk studie om hur yngre elever i den svenska skolan uppfattar fenomenet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofie Hilding; Emilia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :fenomenografi; matematik; belief; lågstadieelever; uppfattning;

    Sammanfattning : Elevers inställning och uppfattning angående matematik kan påverka elevers självtilltro och ens matematiska förmåga. Syftet med studien är att beskriva synliggöra hur svenska elevers uppfattningar angående matematik ser ut, inom den svenska skolan.. LÄS MER

  5. 5. Digitala spel i matematikundervisningen : Elevers och lärares attityder och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :DGBL; digital game-based learning; digitala spel; elevspel; matematik; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Digitala spel som komplement i undervisningen har blivit allt vanligare med åren. Inte minst inom matematiken finns det en ansenlig mängd digitala lärspel som syftar till att stärka elevernas kunskapsutveckling och bidra till en lustfylld lärmiljö. LÄS MER