Sökning: "attityder till feminism"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden attityder till feminism.
1. Hur framställer Brå rättsväsendets hantering av våldtäktsfall? En feministisk intersektionell analys av Brås rapport om det svenska rättsväsendets utredningsarbete av våldtäkt år 2016 och 2017
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Under lång tid har statistiken kring sexuella övergrepp visat att det finns en klyfta mellan antalet anmälningar av våldtäkt och antalet fällda domar i Sverige. Det har mot denna bakgrund gjorts studier av orsakerna till det. LÄS MER
2. SPEGLA VERKLIGHETEN ELLER DET VACKRA, LYCKLIGA LIVET? En kvantitativ studie om medelålders kvinnors attityder till normbrytande- och stereotypisk kvinnlig klädreklam.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary The advertising industry is growing more than ever and is thought to be one of the most influential institutions in society by some researchers. What’s even more interesting is the connection between advertising and its tremendous effects on individuals as well as society at whole. LÄS MER
3. Att arbeta med kvinnor för kvinnor : En intervjustudie om barnmorskors inställning till hemförlossning
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Kvinnor har rätt att välja var de vill föda barn. I Sverige sker majoriteten av alla förlossningar på sjukhus. De som föder hemma väljer det för att det är ett säkert alternativ samt för att vara i en bekant miljö och föda på sina egna villkor. LÄS MER
4. Vem definerar feminism? : En kritisk diskursanalys om den politiska diskursen kring feminism
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie har haft till syfte att undersöka den politiska diskursen om feminism i artiklar från fyra olika tidskrifter med sympatiserande åsikter i linje med vänstersidan och högersidan i politiken. Samt att se hur dessa diskurser om feminism kan synliggöra sociala grupper och deras relationer till varandra. LÄS MER
5. Femvertising - problematiskt eller gynnande? -En multimodal kritisk diskursanalys om hur influencers och företag exploaterar feminism i kommersiella syften på Instagram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera betalda samarbeten mellan kvinnliga svenskainfluencers och företag på sociala medier. Närmare bestämt studeras företag och influencersexploatering av feminism i kommersiella syften. LÄS MER