Sökning: "attityder undervisning teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden attityder undervisning teknik.

  1. 1. Digitala verktyg i matematikundervisningen : en kvalitativ studie om lågstadielärares användning och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematik; lågstadielärare; IKT; undervisning; TPACK; SAMR;

    Sammanfattning : Inledning Digitala verktyg i undervisningen har ökat (Darragh & Franke 2021) och i takt med att digitala verktyg blir allt vanligare i skolan så ökar också tillgången till program och appar som är kompatibla med de digitala verktygen. Dock är det få av apparna som bygger på forskning och det är stora skillnader i kvalitéten (Skolverket 2021). LÄS MER

  2. 2. Lärares förhållningssätt till flerspråkighet i Tornedalen : en kvantitativ studie från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :approach; multilingualism; teacher; Tornedalen; survey; kysely; monikielisyys; opettajat; suhtautuminen ja Tornionlaakso.; enkät; flerspråkighet; förhållningssätt; lärare och Tornedalen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare bemöter mångfald och flerspråkighet i under- visningen. För att besvara syftet har två forskningsfrågor skapats. Den första fokuserar på det för- hållningssätt som lärarna förmedlar till mångfald och flerspråkighet. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares förhållningssätt till programmering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Brandt; Ellen Skattberg; [2019]
    Nyckelord :programmering; förhållningssätt; lågstadielärare; trekomponentsmodellen; utmaningar;

    Sammanfattning : Programmering har från hösten 2018 blivit en del av grundskolans läroplan i Sverige och ingår nu i ämnena matematik och teknik. Det har dock tidigare saknats forskning om lågstadielärares förhållningssätt till programmering vilket är ett motiv till att denna uppsats. LÄS MER

  4. 4. ”För att förändra världen behöver vi förstå oss på den” : Digital kompetens ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elin Carendi; Rebecca Roos; [2019]
    Nyckelord :didaktik; digital kompetens; digitalisering; förskollärperspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Ett allt växande intresse för digitalisering och en förvärvad inspiration i huruvida digital teknik kan integreras och användas som ett verktyg i förskolans praxis, tillsammans med vår övertygelse om vikten av att barn utvecklar en digital kompetens i denna digitala tidsera som vi människor befinner oss i, är grunden för valet av ämne i föreliggande examensarbete. Tidigare forskning betonar att förskollärares attityder kan ha en signifikant betydelse för hur digital teknik implementeras i såväl undervisning som i förskolans dagliga verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Teknik i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och arbetssätt med teknik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolina Wedin; Matilda Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :Teknik i förskolan; kvalitativa intervjuer; attityder; enkäter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka pedagogers uppfattning om teknik och hur de arbetar med både analog och digital teknik i verksamheten. Samt hur deras syn och förhållande till teknik påverkar hur de undervisar i teknik och vad eventuella skillnader kan bero på. LÄS MER