Sökning: "attrahera studenter från universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden attrahera studenter från universitet.

  1. 1. VARFÖR SKA JAG ARBETA HOS ER? - EN KVALITATIV STUDIE OM IT-STUDENTERS UPPFATTNING OM VAD SOM UTGÖR EN ATTRAKTIV ARBETSGIVARE INOM TILLVERKNINGSINDUSTRIN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Dania Khairallah; Erik Markholm; [2022-07-01]
    Nyckelord :Attraktiv arbetsgivare; Employer Branding; Tillverkningsindustri;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker vad det innebär att vara en attraktiv aktör på arbetsmarknaden, med fokus på IT-studenters perspektiv och med tillverkningsindustrin som objekt. På grund av den rådande kompetensbristen i företag som tillhör tillverkningsindustri var bakgrunden till denna studie att undersöka varför tillverkningsindustrin upplever sig ha problem med att attrahera IT-kompetenser. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap som efterfrågas av svenska universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oscar Svärdström; [2022-02-16]
    Nyckelord :Millennials; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Svenska universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilket ledarskap svenska universitetsstudenter efterfrågar i framtida yrkesliv. Studien har fokuserat på ledarstilarna transformativt och transaktionellt ledarskap som en del forskning pekar ut som de mest framträdande ledarskapsstilarna. LÄS MER

  3. 3. Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Olsson; Helena Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :employer branding; brand attitude; elaboration likelihood model; EmpAt-scale; organizational attractiveness; arbetsgivarvarumärke; varumärkesattityd; EmpAt-skalan; organisationsattraktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Sambandet av Business Intelligence och digital teknik på digital marknadsföring inom universitets informationssystem : En kvalitativ studie som undersöker hur användningen av business intelligence och digital teknik påverkar universitetets digitala marknadsföring i relation till lärosätets informationssystem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Informatik

    Författare :Felix Reveman; Leo Listerman; [2022]
    Nyckelord :Business intelligence; digital marketing; information system; digital media; digital technology; data analysis; Business intelligence; digital marknadsföring; informationssystem; digital media; digital teknik; dataanalys;

    Sammanfattning : Digital media används av miljontals människor dagligen för att använda olika tjänster. Den digitala utvecklingen är något som universitet kan utnyttja för att på ett smidigare sätt nå ut till sökande studenter samt redan studerande på universitetet. LÄS MER

  5. 5. Högskoleledningens användning av hållbarhetsredovisningar på svenska högskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Joshi Helgesson; Sofia Ahlner; [2021]
    Nyckelord :hållbarhet; hållbarhetsredovisning; svenska; högskolor; universitet; ledning;

    Sammanfattning : Snabba klimatförändringar och sociala orättvisor har bidragit till att forskning inom hållbarhet har förtydligats och blivit allt mer aktuellt. Organisationsledningens engagemang, medvetenhet och kunskap är en förutsättning för långsiktig utveckling av hållbarhet inom organisationen vilket innebär att deras roll är av stor betydelse. LÄS MER