Sökning: "attribut !"

Visar resultat 1 - 5 av 1197 uppsatser innehållade orden attribut !.

  1. 1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  2. 2. ”Det kanske inte är så jätteattraktivt att se någon stå och hålla i en stor gädda liksom” : Heterosexuella kvinnors preferenser och resonerande av mäns profiler inom online-dejting

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elin Bäck; Elin Hurtig; [2024]
    Nyckelord :Online-dejting; assortative mating; heterosexuella kvinnor; preferenser; online-dejtingprofiler;

    Sammanfattning : En stor del av dem som bildar par i Sverige har idag träffats på olika online-dejtingplattformar. Tidigare forskning har visat att kvinnor är mer selektiva i val av partner. Detta kan göra att män riskerar att bli bortvalda i dessa sammanhang, vilket kan medföra negativa konsekvenser för den enskilda individen och samhället i stort. LÄS MER

  3. 3. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Philip Grane Elisson; Johanna Lindroth; [2024]
    Nyckelord :Country-of-origin COO ; Country-of-origin effects; Made in China; Purchase decision;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina.  Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER

  4. 4. "Äntligen kan jag se mig själv i helkroppsspegeln" : En etnografisk innehållsanalys av dags- och kvällstidningars gestaltning av berättelser om viktresor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ebba Fagerholm; Ella Halldén; [2024]
    Nyckelord :Daily and evenings newspapers; framing; weight-loss; overweight; healthism; stigmatization; ethographic content analysis; Dags- och kvällstidningar; gestaltning; viktnedgång; övervikt; hälsoism; stigmatisering; etnografisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå gestaltningen av fenomenet hälsobudskap i svensk dags- och kvällspress. Detta undersöks genom att analysera berättelser om viktresor för att ta reda på hur personerna gestaltas före och efter viktnedgången. LÄS MER

  5. 5. Robust non-Abelian geometric phases on three-qubit spin codes

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Materialteori

    Författare :Parham Azish; [2024]
    Nyckelord :Quantum information theory; Holonomic quantum computing; non-abelian systems;

    Sammanfattning : Quantum holonomies are non-Abelian Geometric Phases predominantly observed in adiabatic, non-adiabatic, or measurement-based quantum evolutions. Their significance lies in their potential utility within quantum computing due to their robustness against noise throughout the parameter path. LÄS MER