Sökning: "atypisk utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden atypisk utveckling.

  1. 1. Könsskillnader i blickskiften till och från ögon vid Williams syndrom : En eye-trackingstudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Hannah Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Williams syndrom; eye-tracking; social uppmärksamhet; blickskiften; ögonkontakt; könsskillnader;

    Sammanfattning : Människor har ett grundläggande perceptuellt bias för social uppmärksamhet i fråga om att orientera sig till ögon. Preferensen för att orientera sig till ögon är en byggsten för komplexa socialkognitiva processer. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Amanda Hulebo; Marlene Lindgren; [2017-06-15]
    Nyckelord :intervention; föräldrar; fonologisk språkstörning; barn; intervention; parents; speech sound disorder; children;

    Sammanfattning : Föreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av barnens föräldrar i hemmet och logopedhandledning erhölls var tredje vecka. LÄS MER

  3. 3. Barnhälsovårdsjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med barns språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Helena Karlsson; [2017]
    Nyckelord :child health care nurses responsibilities; children s language development; deviant language development; language screening; atypisk språkutveckling; barns språkutveckling; BHV-sjuksköterskors ansvar; språkscreening;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barns grundläggande språkkunskaper utvecklas under förskoleåldern (2-6år) och de befinner sig under denna period i ett språkfönster då språkutvecklingen är inne i en gynnsam fas. Upptäcks barn med språksvårigheter och får rätt insatser under denna period förbättras förutsättningarna för barnets fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. The PhonicStick : Can intense training with the PhonicStick affecvt phonological ability in children with an atypical language development?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Lundberg; Nicole Sidendal; [2015]
    Nyckelord :The PhonicStick; Phonological ability; atypical language development; The PhonicStick; Fonologisk förmåga; atypisk språkutveckling;

    Sammanfattning : The present study investigates if intense training with the PhonicStick, a speech generating joystick developed originally as a communication device, has an effect on phonological ability in children with an atypical language development. Previous studies connected to the PhonicStick and phonological ability has not shown any improvement of phonological awareness due to training with the device. LÄS MER

  5. 5. Vad är barnets bästa? En diskursanalytisk studie av principen i vårdnadsmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Adelina Alija; [2014]
    Nyckelord :familjerätt; vårdnad; barnets bästa; diskursanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Förevarande uppsats behandlar vårdnadsregleringen i 6 kap. föräldrabalken (1949:381) och huvudsakligen principen om barnets bästa. Den finns i 6 kap. 2 a § FB som stadgar att barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad. LÄS MER