Sökning: "audiology"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade ordet audiology.
21. En studie av skillnader mellan monotisk och dikotisk 40 Hz Auditory Steady-State Response
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Objective The objective of this study was to investigate differences between monotich and dichotic 40 Hz Auditory Steady-State Response (ASSR) with Interacoustics Eclipse. Design The aspects studied are test duration, relation be¬tween ASSR and behavioural thresholds (BT), reproducibility and correlation between rejects during Brainstem Response Audiometry (BRA) and differences between ASSR and BT. LÄS MER
22. Habilitering av barn och ungdomar med dövblindhet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Aim: The aim of this study was to study through papers if early intervention of children and adolescents with deaf-blindness can be facilitated through early intervention programs, cochlear implants (CI) and communication strategies. Method: The method that we used was a literature study of scientific articles through Pubmed and Cinahl databases. LÄS MER
23. Vidgad vestibularakvedukt hos patienter med cochleaimplantat
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Vidgad vestibularakvedukt (EVA) är en inneröremissbildning och en vanlig orsak till ärftlig hörselnedsättning. Hörselnedsättningen är ofta av kombinerad typ och orsaken till den konduktiva komponenten antas ligga i innerörat. EVA diagnostiseras med hjälp av radiologiska metoder, till exempel innan operation med cochleaimplantat (CI). LÄS MER
24. Barn med 22q11.2 deletionssyndromet – hur hör de?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The 22q11.2 deletion syndrome is a common genetic disorder that affects for example the heart, palate, immune system and hearing and therefore affects a child’s development. The purpose of this study was to investigate the proportion of children (0-18 years) with 22q11.2 deletion syndrome who have a hearing loss. LÄS MER
25. Från förnekande till integration. En kvalitativ studie av kvinnors förhållningssätt inför audiologisk rehabilitering.
D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Adjustment to acquired hearing loss can be understood as a process of learning and change where the point of departure is the subjective apppraisal of a person’s hearing loss in a social and cultural context. The aim of the study was to describe women’s thoughts, emotions and actions prior to audiological rehabilitation, since these are considered important for the ongoing process of adjustment and for the planning of rehabilitation. LÄS MER