Sökning: "audiovisual information"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden audiovisual information.

  1. 1. TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Generation Z; Gen Z; medieanvändning; uses gratifications theory; MAIN-model; new media;

    Sammanfattning : Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this constant connectivity is as normal as breathing. LÄS MER

  2. 2. Det kritiska mellanrummet - En analys av essäfilm som reflekterande kunskapsform

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Simon Karlsson; [2022-10-05]
    Nyckelord :Essay film; Democracy; Media- and information literacy; Film as forms of knowledge; Interstices;

    Sammanfattning : We live in an audiovisual culture where film and moving images plays a central part of our daily lives. The film as a medium is approximately 130 years old, yet we are still discussing the same questions today as they did back in the beginning - questions about film and moving images' relationship to truth and reality. LÄS MER

  3. 3. Hur upplever mottagarna audiovisuell information på TikTok?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Josefine Ahlin; [2022]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; audiovisual information; communication forms; information processing; engagement; feminism; narrative; rhetorical impact; TikTok; generation Z; audiovisuell information; kommunikationsformer; informationsbearbetning; engagemang; feminism; narrativ; retorisk påverkan;

    Sammanfattning : TikTok är en sociala medier-plattform där användarna kan publicera korta videoklipp. Applikationen används idag av över 1 miljard människor. Plattformen erbjuder funktioner som främjar interaktion och kunskapsutbyte mellan användarna. LÄS MER

  4. 4. Vad är lätt i Nyheter på lätt svenska? : En jämförande undersökning av begripligheten i det audiovisuella språket i några av SVT:s nyhetssändningar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ester Hedberg; [2022]
    Nyckelord :audiovisual; multimodal; semiotic resources; comprehensibility; news journalism; easy language; easy to read; clear language; audiovisuell; multimodal; semiotiska resurser; begriplighet; nyhetsjournalistik; lätt språk; lättläst; klarspråk;

    Sammanfattning : Not everyone can understand the regular news reports that are broadcast on television. The Swedish public service television company (SVT) therefore produces the newscast News in easy Swedish (Nyheter på lätt svenska), where the language is simplified. LÄS MER

  5. 5. Ljudet av tystnad i rymden : En studie om de narrativa effekter tystnad har i Sci-Fi

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emil Behmer; Joie Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Fidelity; Intelligibility; Audiovisual silence; Point of audition; Science fiction; Sound design; Sci-Fi; Silence; Fidelity; Intelligibility; Audiovisuell tystnad; Point of audition; Science fiction; Ljuddesign; Sci-fi; Tystnad;

    Sammanfattning : Tystnad kan användas som ett kognitivt verktyg för att påverka en filmupplevelse och för att förhöja vissa audiovisuella aspekter. Denna studie undersöker hur tystnad som berättargrepp inom genren sci-fi kan användas genom två koncept för ljudinspelning: fidelity, som är en trogen ljudinspelning av vad som visas i bild, och intelligibility, som adderar ljud för narrativ information. LÄS MER