Sökning: "audiovisuell media"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden audiovisuell media.

  1. 1. Musikalisk erfarenhet kopplat till emotionella intryck i samband med atonalitet, tonalitet och visuell media : En studie i hur atonal och tonal musik påverkar lyssnandet hos personer med musikbakgrund inom ett specifikt känslospektrum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-Johan Candelier; [2023]
    Nyckelord :Atonality; tonality; emotions; education; Arnold Schönberg; Anton Webern; serial music; twelve tone music; film music;

    Sammanfattning : Arbetets fokus är på atonalitet och tonalitet och hur dessa tonspråk påverkar fyra individer med en musikutbildning känslomässigt. Frågeställningens bakgrund består av tre grundparametrar som belyser känslor, tonal och atonal musik samt hur olika tonspråk tolkas till visuell media. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever mottagarna audiovisuell information på TikTok?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Josefine Ahlin; [2022]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; audiovisual information; communication forms; information processing; engagement; feminism; narrative; rhetorical impact; TikTok; generation Z; audiovisuell information; kommunikationsformer; informationsbearbetning; engagemang; feminism; narrativ; retorisk påverkan;

    Sammanfattning : TikTok är en sociala medier-plattform där användarna kan publicera korta videoklipp. Applikationen används idag av över 1 miljard människor. Plattformen erbjuder funktioner som främjar interaktion och kunskapsutbyte mellan användarna. LÄS MER

  3. 3. The Effects of Translating Culture-Bound References : A Study of the Translation Strategies Used Regarding Culture-Bound References in the Swedish Translations of the 1994 Movie The Swan Princess

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Cecilia Fägerman; [2022]
    Nyckelord :audiovisual translation; dubbing; subtitling; cultural reference; domestication; foreignization; intended viewer; children s movie; audiovisuell översättning; dubbning; undertextning; kulturreferens; domesticering; exotisering; avsedd tittare; barnfilm;

    Sammanfattning : The ever-changing practice of translating movies evolves along with living languages and media development. Dubbing a movie broadens its reach adequately when the primary audience is younger children with little knowledge of the movie’s source language and culture. LÄS MER

  4. 4. Audiovisuella sensationer i den digitala tidsåldern : En kvalitativ studie om hur artister använder audiovisuell media i sin kommunikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johan Björkgren; [2021]
    Nyckelord :Sensory Marketing; sensory interplay; congruency; consumer experience; brand identity; artist; music; social media; audio-visual media; communication; Sinnesmarknadsföring; sinnens samspel; kongruens; konsumentupplevelse; varumärkesidentitet; artist; musik; sociala medier; audiovisuell media; kommunikation;

    Sammanfattning : En kombination av ljud och bild, audiovisuell media, har under en längre tidsperiod varit ett sätt att skapa uppmärksamhet kring en artist. Den teknologiska utvecklingen har förbättrat de audiovisuella verktygen och gjort de mer tillgängliga. LÄS MER

  5. 5. Den audiovisuella kreatören och den odefinieradeprocessens legitimitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mio Dal; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; kreativ process; audiovisuell produktion;

    Sammanfattning : Den audiovisuella kreatören arbetar inom ett brett område som utvecklas snabbt medgoda utsikter för framtiden. På grund av den snabba förändringen inom media harhögskolor, arbetsmarknaden och kreatörerna själva svårt att hänga med och förklara vaddet är den audiovisuella kreatören sysslar med. LÄS MER