Sökning: "auditiv träning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden auditiv träning.
1. Ljudöverkänslighet hos personer med autismspektrumtillstånd: Orsaker, strategier och behandling – En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Ljudöverkänslighet har visat sig vara ett utbrett fenomen hos personer med autismspektrumtillstånd (AST). Ljudöverkänslighet är ett paraplybegrepp som innefattar flera olika tillstånd. I denna studie behandlas tillstånden Hyperacusis, Misofoni samt Fonofobi, då tillstånden ofta förekommer tillsammans och har en del likheter. LÄS MER
2. Perceptuell inlärning av bedömning av bakbenshälta hos häst : en jämförande studie av två digitala inlärningsverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and BiochemistrySammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det går att förbättra studenters förmåga att bedöma bakbenshältor hos hästar på video, med hjälp av två olika datorbaserade inlärningsverktyg som också jämfördes med avseende på deras effekt på perceptuell inlärning. En specialgjord träningsmodul för perceptuell inlärning av bedömning av bakbenshältor skapades på student-webbportalen Canvas. LÄS MER
3. Cognitive stress, martial arts and human speech
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Results from multiple studies indicate fundamental frequency (F0) as parameter of human speech that tends to increase with stress. This study compares voice recordings of experienced and novice martial artists, as practicing martial arts (MA) is speculated to improve stress management. LÄS MER
4. Effekter av ålder och kognitiv träning på förmåga att medvetet rikta uppmärksamhet vid dikotisk lyssning
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I forced-attention dichotic listening paradigmet (Hughdahl & Andersson, 1986) lyssnar individer på olika stavelseljud i båda öronen samtidigt. Detta genomförs utifrån tre olika betingelser. LÄS MER
5. Att känna till lärandet : en studie kring målmedvetenhet inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans tidigare åldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att synliggöra genom vilka lärstilar kursplanens mål förmedlas från styrdokument till elev samt hur detta påverkar elevens möjligheter att utveckla Lgr11’s kunskapsformer (förmågor). Studiens frågeställningar var: Vilka lärstilar använder sig läraren av då läraren synliggör kursplanens mål under lektionstid? Vilka av Lgr11’s kunskapsformer (förmågor) ges eleven möjlighet att utveckla inom ämnet idrott och hälsa? Metod Studien har en kvalitativ ansats där strukturerade observationer utgjorde forskningsmetod. LÄS MER