Sökning: "augmentative alternative communication AAC"

Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden augmentative alternative communication AAC.

  1. 6. Ämnesinnehåll i den anpassade skolan : Att utmana elever med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Andersson; Katarina Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and Augmentative Communication AAC ; Intellectual disability ID ; subject content; empirical and theoretical generalization; learning activity; sociocultural theory.; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; Ämnesinnehåll; empirisk och teoretisk generalisering; learning activity; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) används av lärare i den anpassade skolan för att främja elevers arbete med ämnesinnehåll, språkutveckling och kognition. Studien utgick från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 7. När kommunikation är komplext : En kvalitativ intervjustudie om kommunikationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Camilla Feldt; Amanda Berg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and augmentative communication; competence; competence development; learning and education; LSS group homes and day-care centers; Alternativ och kompletterande kommunikation; kompetens; kompetensutveckling; LSS-verksamheter; lärande och utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka chefer för LSS-verksamheters erfarenheter av kompetens och kompetensutveckling gällande användandet av alternativ och kompletterande kommunikation på LSS-boenden och dagliga verksamheter. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer för att samla in chefernas erfarenheter av de berörda verksamheterna. LÄS MER

  3. 8. Inkluderande praktik : kommunikationsstöd på bibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Levin; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; kommunikation; folkbibliotek; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate what’s written about how libraries treat people with disabilities, in this case communication and/or language disabilities and if there is something written about library and Alternative and Augmentative Communication. (AAC). The design of the investigation is a so-called scoping review. LÄS MER

  4. 9. Delaktighet vid boende i gruppbostad enligt LSS : En kvalitativ studie om stödpersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Ardoris; [2022]
    Nyckelord :Participation; LSS; group home; intellectual disability; Delaktighet; LSS; gruppbostad; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The Support and Service Act (LSS) is a rights law that is intended to guarantee good living conditions for people with extensive and permanent disabilities. The law is intended to make it possible to receive support to be able to "live like others". LÄS MER

  5. 10. Alla elevers rätt att äga ett språk : En intervjustudie med lärare om AKK-metoder inom grundsärskola med inriktning ämnesområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Nyblom; [2022]
    Nyckelord :Alternative and Augmentative Communication AAC ; Intellectual Disability; Preverbal; Special education teachers; Horizontal and Vertical Relationship; Alternativ Kompletterande Kommunikation AKK ; intellektuell funktionsnedsättning; preverbal; speciallärare; horisontella och vertikala relationer;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis was to find out teachers' perception of the phenomenon of alternative and complementary communication (AAC) and how AAC enables pupils to develop their communicative and linguistic abilities. The study has a qualitative approach and it is based on a phenomenographic research approach and a socio-cultural perspective. LÄS MER