Sökning: "auktoritet makt skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden auktoritet makt skolan.

  1. 1. Drivkrafter för barns överträdelser i skolan : belysta ur ett struktureringsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Mats Andersson; [2020]
    Nyckelord :rules; conventions; power; agency; authority; structure; contradiction; unintended consequences; regler; konventioner; makt; agency; auktoritet; struktur; kontradiktion; oavsiktliga konsekvenser;

    Sammanfattning : Hur barn förhåller sig till regler har belysts i forskning som visat att barnen lägger stor vikt vid moralrelaterade regler. Hur barnen accepterar konventionella regler beror på vilken funktion regeln upplevs fylla. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med sakprosa i skolans tidiga år : En studie som belyser faktatexten som genre och dess betydelse i den svenska undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Nygren; Petronella Glantz; [2015]
    Nyckelord :Faktatexter; Sakprosa; Skolans tidiga år; Textanalys; Texters makt och auktoritet.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att beskriva hur faktatexter används i skolundervisningen samt att belysa hur elever respektive lärare ser på texternas funktion i skolan. Att dela in texter i olika genrer är ett sätt för oss som människor att kategorisera texter och dess funktion i samhället. LÄS MER

  3. 3. Lärare i normkritik. En diskursanalys av ”läraridentitet” konstruerad inom det normkritiska perspektivet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tova Norblad; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läraryrket diskuteras i uppsatsen utifrån poststrukturalistisk teori. Det övergripande temat är lärares makt och funktion i relation till utbildningssystem, individ och samhälle. Även lärarens funktion i skolans värdegrunds‐ och likabehandlingsarbete är utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Sociala insatsgrupper - en diskursanalytisk studie om samverkan och risk

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Kamila Biszczanik; [2014]
    Nyckelord :riskfaktorer; samverkan; risk; Foucault; diskursanalys; sociala insatsgrupper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala insatsgrupper (SIG) är en regeringsinitierad brottsförebyggande samverkan mellan huvudsakligen socialtjänsten, polisen och skolan rörande unga som anses riskera att rekryteras till kriminella nätverk eller utveckla en kriminell livsstil. Pilotprojektet med SIG initierades av regeringen år 2011 och är en del av den nationella satsningen mot organiserad brottslighet. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på auktoritet ur ett genusperspektiv : Intervjubaserad jämförelseav en mångkulturell skola och en svensk homogen skola

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Quick; Lucas Sommarström; [2012]
    Nyckelord :Auktoritet; genus; mångkulturell skola; svensk homogen skola;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att jämföra lärares syn på auktoritet i förhållande till genus mellan en mångkulturell skola och en svensk homogen gymnasieskola. Hur ser lärarna på förhållandet mellan auktoritet och genus och upplever de att det finns skillnader mellan dessa begrepp vid jämförelse mellan skolorna? Vi menar att det finns en större variation bland elever beroende på kultur och etnicitet i den mångkulturella skolan än den svenska homogena skolan, där kulturen främst representeras av elever med etniska svensk bakgrund, därav ordet homogen. LÄS MER