Sökning: "autenticitet trovärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden autenticitet trovärdighet.

  1. 1. Influencer Whitelisting & Dark Posts : A Cross-generational Study on Consumers’ Perception and Trust in Social Media Advertisement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sofia Zangrande; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; influencer whitelisting; dark posts; social media marketing; influencers; consumer perception; message trustworthiness; millennials; gen-z; gen-x; influencer; marknadsföring; sociala medier; konsumenternas uppfattning; meddelandets trovärdighet;

    Sammanfattning : This paper investigates the perception of dark posts in influencer whitelisting (IWL) and their impact on consumers’ trust compared to other forms of sponsored content on social media. The study employed a mixed-methods approach involving a survey with open-ended questions to gather data from participants across different generational cohorts - GenZ, Millennials and Gen-X. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens i informationsförmedlarens arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Högberg Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Informationförmedling; artificiell intelligens; etik; webredaktör; kommunikatör; trovärdighet; autenticitet; tillförlitlighet;

    Sammanfattning : The introduction of ChatGPT to the public in November 2022 garnered significant media attention, sparking debates about the future impact of AI systems on humanity. This phenomenon has prompted discussions on ethical considerations in AI development and the challenge of distinguishing between AI-generated and human-created content. LÄS MER

  3. 3. The effect of Instagram influencers' messages on millennials' purchase intentions and factors that influence these effects : A qualitative study on the impact of attitude, social norms, behavior control, trust and risk on purchase intention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Anton Madsen; Sara Mbuyi Tshibangu; [2023]
    Nyckelord :Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk; Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk;

    Sammanfattning : Purpose : The purpose of this research is to explore the effects of instagram influencers' on millennials' purchase intentions. The aim is to examine how the independent determinants of intentions (attitude, subjective norms, perceived behavioral control) and psychological positive and negative triggers (trust respective perceived risk) influence these effects. LÄS MER

  4. 4. Reporter med egen röst : En studie av reporterns berättelse om sig själv och sitt arbete i två nutida reportageböcker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Selma Sedelius; [2022]
    Nyckelord :Reportage; reporter; narratologi; berättare; journalistik; dissonans; trovärdighet; transparens; autenticitet; life writing; vittnesbörd;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar två nutida reportage i reportagebokens format: Klubben av Matilda Gustavsson, och Smärtpunkten av Elisabeth Åsbrink. Syftet är att undersöka hur reportern själv och det journalistiska arbetet framställs i reportagen och vad det får för konsekvenser för reportagens journalistiska syften. LÄS MER

  5. 5. Varumärken och influencersur mottagarnas perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om företags samarbeten med influencers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Cedenblad; Elin Bentzlin Drotz; [2022]
    Nyckelord :Uses and gratifications; parasocial relation; varumärkesbyggande; Instagram; influencers; företag; mottagare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en förståelse för mottagarnas upplevelse av företags samarbeten med influencers. Forskningsfrågorna för studien är: Hur upplever mottagarna behovstillfredsställelsen när företag samarbetar med influencers? och Varför uppstår en parasocial relation mellan mottagarna och företag? Det teoretiska ramverket är uses and gratifications samt parasocial relation. LÄS MER