Sökning: "autenticitet turism"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden autenticitet turism.

  1. 1. Mellan marknad och ansvar : Utbudet av produkter hos kulturarvsbutiker

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Linnea Blomberg; [2022]
    Nyckelord :Cultural heritage; Museum shops; Tourism; Authenticity Philosophy ; Branding Marketing ; Kulturarv; museibutiker; shopping; turism; autenticitet; varumärken;

    Sammanfattning : Introduction: This study investigates aspects of authenticity, branding and taste, in relation to the assortment of goods in shops affiliated with museums and cultural heritage sites. The research questions focus on the categories of products found in the shops, branding strategies and the approach and opinion of the shop regarding authenticity. LÄS MER

  2. 2. ”Ni har väl skidor med er? Det är två meter djup snö fram till kulturarvet!” : En kvalitativ fallstudie om hur Virtual Reality kan bidra till en ökad tillgänglighet för kulturarv.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Markus Petersson; Olle Rogemyr; [2020]
    Nyckelord :Virtual Reality VR ; Kulturarv; Tillgänglighet; Autenticitet; Plats; Fysisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Kulturarv som exempelvis hällmålningar, artefakter eller historiska byggnader anses som en värdefull tillgång i det svenska samhället och ska vara tillgängligt för alla. Virtual Reality (VR) är en teknisk innovation som kan göra det möjligt för personer att uppleva kulturarv virtuellt, utan något krav på fysisk förflyttning, genom ett par så kallade VR-glasögon. LÄS MER

  3. 3. Autenticitet inom backpacking : En studie som undersöker autenticitet och hedonism inom backpacking

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Martina Persson; Rashid Yakhyaev; [2019]
    Nyckelord :Autenticitet; autencitet; backpacking; turism; authenticity; tourism; backpackers; hedonism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker autenticitet och hedonism inom backpacking. Postmodernismen har lett till en homogenisering gällandede destinationer som backpackers besöker och aktiviteter de utför. Autentiska upplevelser blir således svårare att hitta samt urskilja på grund av den rådande massturismen. LÄS MER

  4. 4. Kulturarvets betydelse vid destinationsutveckling : Kalmar, en historisk guldgruva för besökare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Andreas Andersson; Elias Broberger; Evelina Göransson; [2018]
    Nyckelord :Kulturarv; bevarande; autenticitet; symbolism; semiotisk modell; platsskapande; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Turism idag är inte bara ett verktyg för ekonomisk vinning, utan det innefattar även utveckling och bevarande. Det är i dagsläget styrt och konstruerat efter historia, natur och tradition; tre punkter som berör områdena kultur och arv. LÄS MER

  5. 5. Bilden av Sápmi : Hur framställning av kultur inom turism kan påverka en ursprungsbefolknings identitet och autenticitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Rebecka Hellsten; Maria Cylvén; [2015]
    Nyckelord :Sami tourism; Sami people; cultural representation; authenticity; power relations; samisk turism; samer; kulturframställning; autenticitet; maktrelationer;

    Sammanfattning : I denna uppsats ville vi undersöka hur den samiska kulturen representeras inom turism I Sverige. Vi utgick från fyra relevanta teman; dessa var autenticitet, identitet, makt och turism. LÄS MER