Sökning: "autenticitet"

Visar resultat 16 - 20 av 357 uppsatser innehållade ordet autenticitet.

  1. 16. Vad är det som är så roligt? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker Generation Zs konstruktion av humor och dess betydelse för det kollektiva identitetsskapandet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Poysti; Mimmi Löwgren; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Humor; Kollektivt Identitetsskapande;

    Sammanfattning : Generation Z, personer födda mellan åren 1997-2012, är unika i deras egenskap av att vara den första generationen digital natives, det vill säga med liten eller ingen erfarenhet av ett liv utan internet. Ytterligare en unik identifikationsmarkör som lyfts fram hos generationen är deras egenartade humor, som beskrivs som abstrakt, oförståelig och intern. LÄS MER

  2. 17. “Time To BeReal!” : en kvalitativ analys av hur unga vuxna hanterar autenticitetsproblematiken på appen BeReal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Marcus Nord; Anna Swan; [2023]
    Nyckelord :app; autenticitet; BeReal; framställning; förväntningar; normer; offline; online; redigerat; sociala medier; social jämförelse; tillrättalagt; unga vuxna; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har en autenticitetsproblematik som kan leda till konsekvenser som psykisk ohälsa. Som en reaktion mot den tillrättalagda sociala mediekulturen som präglas av förskönat och redigerat innehåll lanserades appen BeReal. LÄS MER

  3. 18. "Jag bara går in och är jag": Ungdomars upplevelser av autenticitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Benjamin Bobeck; Melker Kärrman; [2023]
    Nyckelord :autenticitet; välbefinnande; tonåringar; IPA; fenomenologi; authenticity; well-being; adolescents; phenomenology; Social Sciences;

    Sammanfattning : Autenticitet ses av vissa forskare som en central del av välbefinnande. Mot bakgrund av detta ville vi fördjupa förståelsen för upplevelsen av autenticitet hos svenska gymnasieungdomar. LÄS MER

  4. 19. Influencers och konsumenters köpbeteende på TikTok : En kvantitativ och kvalitativ undersökning på köpbeteenden hos konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melis Cetin; Mickaela Georges; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; TikTok; Sociala medier; Mikro-influencer; Makro-influencer; Source credibility;

    Sammanfattning : As the development of digitization becomes more extensive and integrated into our daily lives, it shapes people around the world. This influence extends to how we create value, communicate, and consume. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande och identitet genom TikTok : En kvalitativ studie om TikToks roll för unga vuxna i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Juliette Steno; [2023]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; kultursociologi; unga vuxna; identitet; meningsskapande; gemenskap;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur unga vuxna skapar mening och identitet genom TikTok. Syftet med studien är att tillföra kunskap och fylla kunskapsluckor om TikTok användning utifrån ett sociologiskt perspektiv, specifikt genom unga vuxnas meningsskapande och identitet. LÄS MER