Sökning: "autentiska bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden autentiska bilder.

  1. 1. Comparing Convolutional Neural Networks to traditional methods and the human eye for copy-move forgery detection

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :David Kaméus; Daniel Ericsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A common image forgery technique is called copy-move forgery, in which a part of an image has been copied and placed elsewhere to cover some other part of the image. This study compares implementations of both traditional and deep learning methods for copy-move forgery detection, as well as human ability to do the same. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av läsförståelse hos andraspråkselever : En läromedelanalys av två läromedel i svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Vasiliki Vagia; [2019]
    Nyckelord :läroböcker; schemateori; genre; bilder; autentiska texter;

    Sammanfattning : : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om läromedel i svenska som andraspråk i årskurs 3 och undersöker vilka möjligheter andraspråkslever erbjuds för att utveckla sin läsförståelse. Läsförståelsen påverkas av olika faktorer såsom ordförråd, läsförståelsestrategier, kunskap om olika textgenrer, bilder som illustrerar texterna samt huruvida texterna är autentiska eller icke autentiska. LÄS MER

  3. 3. Autentiskt, men snyggt: En studie om konsumenters syn på etik gällande retuschering av till synes autentiska reklambilder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofie Strandberg; Sofie Zachrisson; [2018]
    Nyckelord :Retusch; reklambilder; etik; autentiska uttryck; skönhetsideal; naturlig skönhet;

    Sammanfattning : Retusch av reklambilder har länge varit omdiskuterat i samhället och idag är kanske debatten mer aktuell än någonsin med instiftandet av nya lagar kring retusch. Dagens reklambilder ämnar ge ett autentisk uttryck vilket gör det svårt för konsumenter att upptäcka retuschens inverkan och bedöma huruvida en bild är sann eller inte. LÄS MER

  4. 4. Multimodala texter i skolan : En litteraturstudie om elevers läs-och skrivutveckling med hjälp av multimodala texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Multimodala texter; Digitala resurser; Elevnära texter; Populärkultur;

    Sammanfattning : Litteraturstudien behandlar elevnära, multimodala texter i undervisning. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur undervisning med olika multimodala elevnära texter påverkar elevers läs-och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Stadens autentiska jag? : Om (re)konstruktioner av autenticitet i postindustriella stadsförnyelseprocesser

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Frida Svensson; [2016]
    Nyckelord :autenticitet; historiebruk; identitet; stadsförnyelse; Malmö;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks hur autenticitet och historia produceras, brukas och utnyttjas i en kontext där städer och platser hanteras utifrån en dominerande marknadsliberal logik och ideologi. Syftet är att bidra med en djupare förståelse för autenticitetsbegreppets betydelse, funktion och förändring över tid, samt utreda vilka konsekvenser ett visst förhållningssätt genererat för stadsplaneringen. LÄS MER