Sökning: "autentiska samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden autentiska samtal.

  1. 1. Grammatikundervisningen : Grammatikundervisningens påverkan på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Ilaf Sala; Maria Jawdut Wadiea; [2024]
    Nyckelord :autentiska texter; förstaspråksundervisning; grammatikundervisning; gymnasie-och högstadieelever; kontextualiserad grammatikundervisning; kreativt skrivande; samtal; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : I följande kunskapsöversikt presenteras internationell och nationell forskning från tio studier som på olika sätt berör utformningen av grammatik som en del av svenskundervisningen och utvecklingen av elevers skrivförmåga. Syftet med översikten är att undersöka och sammanställa forskning om hur blivande och verksamma svensklärare kan undervisa i grammatik på ett sätt som gynnar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  2. 2. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av  läromedel som används i sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viktor Persson; [2023]
    Nyckelord :Representation; kön; läromedelsdialog; svenska för invandrare.;

    Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER

  3. 3. Hur levande djur i undervisningen öppnarmöjligheter för lärande : En pragmatisk kvalitativ intervjustudie med fokus på F-3lärares beskrivningar av autentisk biologiundervisning medlevande djur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Blom Botheim; Therece Huokko; [2021]
    Nyckelord :Autentisk undervisning; begrepp; biologi; djur i undervisning; intresse; livscykel; pragmatisk lärandeteori;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka F-3 lärares syfte med autentisk biologiundervisningsom innefattar levande djur, och hur de arbetar för att främja elevers förståelse förbiologiska begrepp som kopplar till djurs livscykler. Undersökningen baseras påkvalitativa intervjuer med sju behöriga och undervisande F-3 lärare som valts utmed hjälp av snöbollsmetoden. LÄS MER

  4. 4. Existentiella frågor ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares förståelse, erfarenhet och idealbild av existentiella frågors roll i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Ljungvall; [2021]
    Nyckelord :Existential questions; religious studies; qualitative research; interview study; Existentiella frågor; livsfrågor; religionskunskapsundervisning; kvalitativ forskning; intervjustudie;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study that looks into teacher’s conceptualization of existential questions and their experiences with working with such questions in religious studies at upper secondary school. Previous research indicates that existential questions are often left behind in religious studies and that teachers feel unsecure when working with such questions in the classroom. LÄS MER

  5. 5. Medvetna boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Eriksson; Hanna Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :bilderböcker; boksamtal; inferensskapande; mångfald; yngre elever;

    Sammanfattning : Bilderböcker kan skapa engagemang och beröra läsaren och kan därför användas för att ge elever möjlighet att utveckla samhörighet samt förmåga att sätta sig in i andras perspektiv. I ett boksamtal får eleverna möjlighet att sätta ord på tankar och känslor som uppstår vid läsning. LÄS MER