Sökning: "autentiskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden autentiskt lärande.

  1. 1. ”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mikaela Ottosson; Rebecka Ottosson; [2024]
    Nyckelord :lågstadiet; lärande; matematiksvårigheter; undervisning.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. LÄS MER

  2. 2. ”Man har liksom oändligt med möjligheter och det är väldigt befriande” : En studie om ickebinära transpersoners minoritetsglädje och positiva erfarenheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Ekesbo; [2023]
    Nyckelord :transgender; lgbtq ; minority joy; positive experiences; non-binary; agender; genderfluid; thematic analysis; authenticity; gender euphoria; trans community; gender-affirming care; gender dysphoria; well-being; quality of life; minority stress; qualitative research; lgbtq-research; transpersoner; hbtq ; minoritetsglädje; positiva erfarenheter; ickebinär; könslös; agender; flytande könsidentitet; tematisk analys; autenticitet; könseufori; transcommunity; transvård; könsbekräftande vård könsdysfori; välmående; livskvalité; minoritetsstress; kvalitativ forskning; hbtq-forskning;

    Sammanfattning : Transpersoner i Sverige har en ökad risk för psykisk ohälsa, samtidigt som cirka hälften har god livskvalité. Då de positiva hälsofaktorerna för gruppen är underbeforskat, framför allt för ickebinära transpersoner, var studiens syfte att undersöka vilka positiva erfarenheter (minoritetglädje) ickebinära transpersoner har av att tillhöra minoritetsgruppen. LÄS MER

  3. 3. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  4. 4. Hållbara ledare för en hållbar framtid: inte bara på papper : En kvalitativ fallstudie om hur ledare praktiserar det hållbara ledarskapet i en VUCA värld

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Bolin; Caroline Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Sustainable Leadership; Practical Leadership; VUCA world; Ledarskap; Hållbart ledarskap; Praktiskt ledarskap; VUCA värld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ledare i dagens samhälle leder sina organisationer och medarbetare under ständig förändring. VUCA världen, en osäker och komplex värld som saknar en tydlighet om vad som komma skall för morgondagen. LÄS MER

  5. 5. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER