Sökning: "authoritative"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade ordet authoritative.

  1. 1. Att berätta eller inte berätta om mobbning i skolan : Hur kön, social självtillit och auktoritativt lärarledarskap sammanhänger med mellanstadieelevers intention att berätta om egen utsatthet av mobbning för vuxna i skolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Agnes Werner; Lina Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :psykologi; socialpsykologi; mobbning; mobbning i skolan; social självtillit; auktoritativt lärarledarskap; berätta; hinder;

    Sammanfattning : Syftet med det aktuella examensarbetet var att undersöka hur kön, social självtillit och elevens uppfattning av lärarens auktoritativa ledarskap sammanhängde med mellanstadieelevers intention att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal samt hur det sammanhängde med elevens upplevelse av hinder för att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal. I studien deltog 370 mellanstadieelever (62. LÄS MER

  2. 2. Disrupting Dominant Discourses: : Hybridity in Jane Eyre and Get Out

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nimrod Numan; [2023]
    Nyckelord :Jane Eyre; Get Out; Dominant discourses; Othering; Gothic; Hybridity; Double Consciousness; White Privilege; Racial Performance; Visual metaphor.;

    Sammanfattning : This study examines the theme of hybridity in Charlotte Brontë’s novel Jane Eyre and Jordan Peele’s film Get Out. Both the narrative text in the novel and the script with visual elements of the film use the concept of hybridity through Gothic motifs: a mad non-white woman in the attic in Jane Eyre and a psychological place in Get Out, where members of a white family hypnotise black people in order to exploit their physical capabilities. LÄS MER

  3. 3. Bisysslor inom den offentliga sektorn - En rättsvetenskaplig analys av regleringen av otillåtna bisysslor inom den offentliga sektorn utifrån ett förtroendeskadligt, arbetshindrande och konkurrerande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Anna Bärring; Alice Persson; [2023]
    Nyckelord :Bisysslor; Offentlig sektor; Förtroendeskadlig bisyssla; Arbetshindrande bisyssla; Konkurrerande bisyssla; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Workers in the public domain have to live up to certain demands in order to maintain institutional trust of the state. Because of this, public employees can not pose secondary employment which risks damage public trust, compete, or obstructing work. LÄS MER

  4. 4. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  5. 5. DelAKKtig eller felaktig? – Det är makten som avgör! : En kvalitativ intervjustudie om rådande maktrelationer i förhållande till delaktighet hos barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Wigenborg; Ingela Papp; [2023]
    Nyckelord :makt; norm; delaktighet; språk; sårbarhet; förskola;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie utifrån Foucaults tankar om makt och diskurs, med syfte att söka förståelse för rådande maktrelationer i förhållande till hur delaktighet möjliggörs för barn i språklig sårbarhet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta pedagoger med erfarenhet av arbete med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER