Sökning: "autism barn miljö i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden autism barn miljö i förskolan.

  1. 1. “MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Larsson; Lovisa Pettersson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Förskola; Arbetsterapi; Autism; Förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Barn med autism : Fyra föräldrars upplevelser kring resurs och särskilt stöd för sitt barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Runnérus; [2016]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; AST; förskola; föräldrar; resurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga hur föräldrar till barn med autism kan påverka att deras barn får resurs på förskolan samt öka förståelsen för hur föräldrar påverkas av att ha ett barn med autism. Studien bygger på fyra kvalitativa intervjuer med föräldrar vars barn är inom autismspektrumtillståndet (AST). LÄS MER

  3. 3. Hur förskollärare inkluderar barn med autism i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Felicia Asplid; [2015]
    Nyckelord :autism; inkludering; socialt nätverk; förskollärarnas förhållningssätt; miljöns betydelse; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med att inkludera barn med autism i förskolan och hur de bidrar till social utveckling, och vilka verktyg som används. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med sju förskollärare som arbetar på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Hur utformar förskolan miljö och arbetssätt för barn med autism?

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Veronica Andersson Holmdahl; Jannicha Jutegård; [2013]
    Nyckelord :autism; miljö; pedagogiskt förhållningssätt; pedagogiskt arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en ökad förståelse hur förskolans miljö och lärarnas arbets- och förhållningssätt kan gynna barn med autism.Studien beskriver de metoder som används vid arbetet med barn som har autism så som t.ex. allmän daglig träning och tecken som stöd. LÄS MER

  5. 5. Autism : Hur förskolan kan erbjuda en stödjande och optimal lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Angelica Svensson; Therese Johansson; [2013]
    Nyckelord :autism; miljö; resurser; kunskap; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur ett barn med autism kan erbjudas möjligheter till en optimal lärandemiljö i förskolan. De faktorer som är av stor vikt är betydelsen av bemötande, innehåll och aktiviteter i det pedagogiska arbetet. LÄS MER