Sökning: "autism idrott hälsa"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden autism idrott hälsa.

  1. 6. Inkludering för mig är inte att alla ska sitta under samma tak i samma rum : En uppsats om lärares utmaningar och förutsättningar för att inkludera elever med ADHD och autism i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alexander Berglund; Josef Svalbring; [2019]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsvariation; ordinarie undervisning; skola; lärares perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Hur arbetar idrottslärare med elever i behov av särskilt stöd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Angelica Andersson; Mikael Rosén; [2017]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; Idrott och hälsa; inkludera elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en systematisk litteraturstudie studera varierande tillvägagångssätt för att inkludera elever med en funktionsnedsättning i undervisningen i idrott och hälsa. Studien kommer även belysa hur läraren kan anpassa lektionerna för alla elever med eller utan funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 8. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Att simma i okänt vatten : En undersökning om hur barn med autism undervisas i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elin Fredin; [2014]
    Nyckelord :sports; autism; curriculm; Idrott och hälsa; autsim; läroplan; bedömning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Dennastudie syftar till att uppmärksamma vilka uppfattningar lärare inom idrott ochhälsa har kring att undervisa elever som diagnostiserats med autism. Lärarnasom intervjuats för studiens resultat undervisar alla elever med enfunktionsnedsättning utefter läroplanen för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet 2011 (Skolverket 2011a). LÄS MER

  5. 10. "Det gäller ju att uppmuntra eleverna att titta över tröskeln” : En studie av den fysiska aktiviteten i idrott och hälsa på gymnasiesärskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Bogren; Michaela Grinsfeldt; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; skolan; funktionsnedsättning; särskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att studera den fysiska aktiviteten i idrott och hälsa på gymnasiesärskolan ur ett sociokulturellt perspektiv samt analysera faktorer som kan hindra respektive främja fysisk aktivitet. Följande frågeställningar utgår studien ifrån: Hur uppfattar lärarna elevernas fysiska aktivitet? Vilken form av stöd och resurser använder lärarna för att främja elevernas fysiska aktivitet? Hur upplever lärarna elevernas sociala samspel?   Metod Studien utgår från sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer av lärare inom idrott och hälsa verksamma på gymnasiesärskolor i Mellansverige. LÄS MER