Sökning: "autism läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden autism läsförståelse.

  1. 1. En intervjustudie av läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Hur beskriver klasslärare, speciallärare och logopeder att de arbetar och samverkar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Raza Bara; Ann-Charlotte Ståhl; [2024-02-05]
    Nyckelord :läsförståelse; autism; mellanstadiet; undervisningsmetoder; yrkesroller; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver att de använder för att utveckla läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Vidare kommer vi att undersöka hur klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan för att främja läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med ASD : lärares erfarenheter och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Lindman; Maria Evén Wallin; [2023]
    Nyckelord :autism; ASD; exekutiva funktioner; läsförståelse; scaffolding; modellering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med autism genom att intervjua 15 pedagoger verksamma i reguljär grundskola och resursskola. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där lärande sker i meningsfulla sammanhang i samspel och kommunikation med andra. LÄS MER

  4. 4. Samtal, organisation och tid : Stöd i läsförståelse till elever med autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Lindahl; Fanny Varg; [2023]
    Nyckelord :Autism; läsförståelse; specialundervisning; läsförståelsesvårigheter; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Elever med autismspektrumtillstånd (AST) som går i traditionell skolklass utan stöd kan bli socialt segregerade och uppleva skoltillvaron som övermäktig. Det vanligaste skälet tycks vara bristande anpassningar och stöd samt låg kompetens kring elever med AST. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av läsförståelse hos elever med autism : Lärares erfarenheter av och strategier i undervisningen samt deras behov av kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Näslund; [2022]
    Nyckelord :autism; läsförståelse; avkodning; kompetensutveckling; läsförståelsestrategier; motivationsstrategier; specialintresse; reciprok undervisning; textsamtal; samspel; gemensamt lärande; årskurs F-3.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare som har erfarenhet av läsförståelseundervisning för elever med autism arbetar för att möjliggöra individuella anpassningar som möter autistiska elevers behov. Studien fokuserar på erfarna lärares läsförståelse- och motivationsstrategier och vilken slags kompetensutveckling dessa lärare anser vore utvecklande för deras beredskap inför sin fortsatta undervisning för elever med autism. LÄS MER