Sökning: "autism liu"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden autism liu.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Angelius; [2023]
    Nyckelord :Special education; autism; NPF; inclusion; school absenteeism; school attendance; hemmasittare; Bronfenbrenner; Specialpedagogik; autism; NPF; inkludering; skolfrånvaro; skolnärvaro; hemmasittare; Bronfenbrenner; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER

  2. 2. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  3. 3. Jämlik, kvalitativ vård för barn med autismspektrumtillstånd? : - En intervjustudie om föräldrars definitioner och upplevelser av vårdkvalitet inom Barn- och ungdomspsykiatrin samt Barn- och ungdomshabiliteringen.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Julia Hagström Larsson; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; vårdkvalitet; Donabedian; föräldrars upplevelse av vård; kvalitativ metodik.;

    Sammanfattning : Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Barn- och ungdomshabiliteringen (HAB) är två specialistvårdsenheter i Sverige som båda ger vård till barn med autismspektrumtillstånd (AST). De nämnda vårdenheterna har skilda målgrupper och uppdrag vilket skulle kunna leda till varierande vårdkvalitet för barn med AST utifrån vårdenhet. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av barn med autism : Förskollärares resonemang kringinkluderingens möjligheter och svårigheter

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma-Lina Andersson; Johanna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; autism; inkludering; möjligheter och svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare resonerarkring sitt arbete gentemot barn med autism, samt utmaningar och möjligheter med att arbetainkluderande. I syftet ligger även att belysa möjligheter respektive svårigheter somförskollärare ser för barnet med autism. LÄS MER

  5. 5. Att Placera Trygghet i Platsen av Ovana : En explorativ studie med personer diagnostiserade med högfungerande autism om deras upplevelse av vad som avgör om en plats är trygg att vistas i

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Thea Carlqvist; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumstillstånd; djupintervju; platser; trygghet; välfärdsteknik;

    Sammanfattning : Autismspektrumet har en bred problematik. För att nämna några aspekter kan personen med autismspektrumstillstånd ha svårt för att kommunicera socialt, det kan vara svårt att läsa av situationer och andra människor och det är vanligt att de lider av ångest. LÄS MER