Sökning: "autism observation"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden autism observation.
1. Det kunde vara kaos på ovanvåningen och jag kunde stå och laga mat
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this qualitative study was to research how people's experience of having a sibling with an autism spectrum disorder affected their upbringing. We held six semi-structured interviews where we examined three different aspects of the participants’ lives in regard to their upbringing and sibling. LÄS MER
2. Genom andras glasögon : Ableism i forskning rörande specialpedagogik och autistiska elever
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Ableism is based on the belief that it is better to not have a disability than to have one and that it is preferable to function in society the way nondisabled people do. In this thesis, the theory of ableism is applied to the field of special education. LÄS MER
3. Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar för elever med ASD - en fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Petersson, Maria (2019). Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar- en fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
4. Stödstrukturer i svenska för högstadieelever med autism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBoström, Cecilia (2019). Stödstrukturer i svenska för högstadieelever med autism. Spe-ciallärarprogrammet, inriktning Språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolut-veckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Arbetsterapeutiska utredningar och interventioner i skolan för barn med autismspektrumtillstånd : En scoping review
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HälsohögskolanSammanfattning : Bakgrund: Forskning visar på att barn med funktionsnedsättningar vill delta i alla aktiviteter i skolan men att de inte kan. Detta kan bero på brist på anpassningar och stöd, insatser kopplade till arbetsterapeutens kompetensområden. LÄS MER