Sökning: "autism och miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden autism och miljö.

  1. 1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med barn med autismspektrumtillstånd kopplat till skolrelaterade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :activity; autism spectrum disorder; children; occupational therapy; school; aktivitet; arbetsterapi; autismspektrumtillstånd; barn; skola;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av arbete kopplat till skolrelaterade aktiviteter tillsammans med barn med autismspektrumtillstånd. Metod: Studien antog en kvalitativ ansats för att beskriva arbetsterapeuternas subjektiva upplevelser. LÄS MER

  2. 2. Kartläggning & beskrivning av arbetsterapeutiska sociala gruppinterventioner för barn & ungdomar med autism, utifrån Canadian Model Of Human Occupational Performance Engagement (CMOP-E). : En systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emmy Hallgren; Semandra Gayath; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; barn och ungdomar; Autismspektrumtillstånd; Gruppintervention; social samspelsförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom arbetsterapi ses människan som aktiv, där målet med arbetsterapi är att öka aktivitetsförmågan hos personer som drabbats av en funktionsnedsättning. Till följd av en funktionsnedsättning får personen svårigheter att klara av och hantera vardagen. LÄS MER

  3. 3. “MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Larsson; Lovisa Pettersson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Förskola; Arbetsterapi; Autism; Förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; kunskap; socialt arbete; kurator; upplevd kunskap; adhd; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Pragmatisk språkstörning - Vems ansvar är det? : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Notes; [2021]
    Nyckelord :intervention; språkstörning; pragmatisk språkstörning; autism; socialt samspel;

    Sammanfattning : Denna studie ska ge en bild av tidigare interventioner som skapats kring arbete med barn i språklig sårbarhet, med siktet inställt på barn och unga med pragmatisk språkstörning. Pragmatiska svårigheter kan bidra till stora hinder i det sociala samspelet i den miljö som barnet/eleven vistas i. LÄS MER