Sökning: "autism och theory of mind"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden autism och theory of mind.
1. Ett historieämne för alla? : En studie av hur historielärare förhåller sig till undervisning av gymnasieelever med autism.
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The overall aim of this study was to examine the difficulties that students diagnosed with autism come up against when studying history at upper secondary school. The combination of upper secondary school history and autism is not something that have been studied and this research aimed to fill up that void. LÄS MER
2. Autism och Theory of Mind : Interventionsutövandets Betydelse för Personer med Autism
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskapSammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST), är ett spektrum av funktionsvariationer som visar sig i sociala-, emotionella- samt empatiska interaktioner. AST-personers tolkning samt brist i inkännandet av andra personer bidrar till sociala-, empatiska-, samt emotionella problem. LÄS MER
3. Psykisk ohälsa bland ungdomar med autismspektrumtillstånd : En studie om socialarbetares och psykologers arbete och synsätt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The purpose of the study is to examine how social workers and psychologists work with adolescents who have autism spectrum disorders and suffer from mental illness. This includes examining what working methods social workers and psychologists work with and partly understanding what they consider to be the reason why adolescents with autism spectrum disorders experience anxiety and depression. LÄS MER
4. "Tend the light" : En autistisk läsning av Jeanette Wintersons Lighthousekeeping
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Uppsatsens syfte är att visa hur litteratur kan läsas och skrivas autistiskt. Att läsa en text innebär att vi avkodar och tolkar diskursen med hjälp av våra personliga referensramar. LÄS MER
5. Autism i klassrummet : En studie i hur lärare planerar och genomför sin läs- och skrivundervisning, samt deras förhållningssätt till inkludering.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers work with Autism pupils in two different schoolforms: a traditional elementary school and a language school. The study was based on three questions: 1. How do teachers in elementary school prepare, plan and implement reading and writing instruction to Autism pupils? 2. LÄS MER