Sökning: "autism skolarbetet"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden autism skolarbetet.
1. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER
2. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Arbetsterapeuters erfarenheter av arbete i skolan för elever med ADHD och/eller autism : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Undersökningar visar att elever med funktionsnedsättning uppger att de trivs sämre i skolan, de upplever ofta högre krav och mer stress från skolarbetet än övriga elever. Arbetsterapi inom skolmiljö riktar sig mot att möjliggöra en stödjande miljö för individen. LÄS MER
4. Barn med autism : En studie i hur skolarbetet kring barn med autism ser ut
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This essay is about how working with children with autism works with the laws and regulations that fall under the Compulsory School Ordinance and Lgr11 (Compulsory for primary school, preschool classes and kindergarten). The aim of this work was to examine various educators thoughts, experiences and practices related to children with autism in primary school. LÄS MER
5. Att undervisa elever med autismspektrumstörning i "en skola för alla"
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Den svenska skolan ska vara ”en skola för alla”. En tolkning av detta begrepp är att alla elever ska gå isamma klass, oavsett deras förutsättningar att klara skolarbetet. Lärarna ska anpassa sin undervisning så att allaelever i klassen får det stöd och den hjälp de behöver. LÄS MER