Sökning: "autism social utveckling"
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden autism social utveckling.
6. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER
7. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER
8. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER
9. Djurassisterad intervention för barn med autism och ADHD : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning [NPF] har en nedsatt kognitiv förmåga som påverkar det sociala samspelet med andra. Genom stödinsatser kan sociala färdigheter utvecklas och bidra till social delaktighet. En stödinsats kan vara intervention med djur. LÄS MER
10. Inkludering av barn med autism : Förskollärares resonemang kringinkluderingens möjligheter och svårigheter
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare resonerarkring sitt arbete gentemot barn med autism, samt utmaningar och möjligheter med att arbetainkluderande. I syftet ligger även att belysa möjligheter respektive svårigheter somförskollärare ser för barnet med autism. LÄS MER