Sökning: "autism spectrum disorder"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden autism spectrum disorder.

  1. 1. The co-occurrence of neurodevelopmental problems in dyslexia: The rule or the exception?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Katarzyna Brimo; [2019-10-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main purpose of this study was to explore the overlap between dyslexia and a range of neurodevelopmental problems (NDPs), specifically symptoms of attention-deficit/ hyperactivity disorder (ADHD), autism spectrum disorder (ASD), atypical sensory perception (ASP) and developmental coordination disorder (DCD). Capitalizing on a population-based sample of twins, complementing aims included calculating the heritability of dyslexia and re-evaluating the Short Dyslexia Scale (SDS). LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av att arbeta med barn inom autismspektrumtillståndet i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Joanna Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; lärare; grundskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera lärares upplevelser av att arbeta med barn inom autismspektrumtillståndet i grundskolan, och därav intervjuades åtta grundskollärare. Data analyserades med hjälp av tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Den sociala situationen för ungdomar med autismspektrumtillstånd i ordinarie gymnasieklasser

    Master-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sofia Serneke; [2019]
    Nyckelord :adolescents; autism spectrum disorder; inclusion; relational pedagogy; social situation; success factors; upper secondary school;

    Sammanfattning : There are few studies reporting the voices of adolescents with autism, especially concerning their situation in school. Most studies are about children with autism and from the perspectives of their parents or teachers. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga lärmiljöer för elever med NPF : Från Flexenhet till Flexteam

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jeanine Kaparaye; [2019]
    Nyckelord :Accessible learning environments; Competence of neuropsychological deficits; Flexible organisation; Flexible resource room; Special education classroom; Flexenhet; Flexteam; Inkludering; Tillgängliga lärmiljöer; NPF kompetens; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flexenheter och flexteam som startades i en av Sveriges kommun, för att anpassa lärmiljöer till elever med funktionsnedsättningar, framför allt elever inom autism och ADHD. Undersökningen bygger på följande frågor: Vad är syfte med denna valda organisation? Hur bidrar organisationen till tillgänglighet för denna grupp elever? Vilka utmaningar och utvecklingsområden kan identifieras inom den valda organisationen? Kvalitativ forskningsmetod användes i studien och semi-strukturerade intervju och fokusgruppsintervjuer genomfördes för att samla in empirin. LÄS MER

  5. 5. Designing for Cognitive DisabilityHow FlexiChat Affects the Accessibility of Instant Messaging

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Anna Nystedt; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this thesis an Instant Messaging application named FlexiChat, suited for adolescents in special needs school, has been developed and evaluated. Communication is based on symbols instead of text and uses the Flexiboard as main input device to accommodate the cognitive limitations of the user group. LÄS MER