Sökning: "automatiserad avkodning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden automatiserad avkodning.

  1. 1. Parläsning i helklass på mellanstadiet : En undervisningsdesign för strukturerad avkodningsträning i RtI-modellens lager 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Hökenklo; Anna Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; fourth-grade slump; intervention; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; parläsning; phonics; undervisningsdesign; upprepad läsning; RtI-modellen;

    Sammanfattning : Läsförmågan hos elever i svenska skolan sjunker och alla elever som kommer till mellanstadiet har inte utvecklat en automatiserad avkodningsförmåga. En begränsad avkodningsförmåga som kvarstår ända upp till mellanstadiet kan leda till svårigheter att inhämta kunskaper i skolans samtliga ämnen eftersom läsningen behövs för attlära genom läsning. LÄS MER

  2. 2. Att växa med ord : en studie om ordförrådets betydelse för läsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofi Vistby Peterson; Eleonor Källman; [2021]
    Nyckelord :ordförråd; läsförståelse; automatiserad ortografisk avkodning; nivå-2 ord; ordförståelsestrategier; språklig sårbarhet; djuparbete med ord; läsförståelse;

    Sammanfattning : Det ställs stora krav på elevers språkliga förmågor gällande läsning, ordförråd och förståelse iskolan. Elever i språklig sårbarhet kan möta stora utmaningar i skolan när läsningen blir merbetydelsefull för att lära.Syftet med studien var att belysa ett antal lärares arbete med att främja alla eleversordförrådsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare för att stödja elever med avkodningssvårigheter? : En kvalitativ studie om lärares arbete med att stödja elever med avkodningssvårigheter i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Samuelsen Sara; Siham Kader Dahir; [2021]
    Nyckelord :avkodning; avkodningssvårigheter; läsning; elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare arbetar för att stödja elever med avkodningssvårigheter. Studiens frågeställningar är: Hur motiverar lärarna sina val av avkodningstester för att stödja elever med avkodningssvårigheter? På vilket sätt anser lärarna att testerna är användbara? samt Hur använder lärarna sig av testerna för att arbeta med att stödja elever med avkodningssvårigheter? I bakgrunden redogör vi kortfattat för avkodningsförmågans innebörd. LÄS MER

  4. 4. Vägen mot läsflyt : En kvalitativ studie om hur lärare säger att de arbetar med elever som ännu inte har utvecklat automatiserad avkodning och ett gott läsflyt i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Klingvall; [2021]
    Nyckelord :svenska; årskurs 1–3; läsflyt; lässvårigheter; läsmotivation;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att samtliga elever i skolan har rätt till individanpassad undervisning.Individanpassningen är högst relevant inom läsinlärning då det krävs flera parametrar för attutveckla automatiserad avkodning och ett gott läsflyt. LÄS MER

  5. 5. Kompensation och/eller träning? : Vilket stöd får elever som inte har en automatiserad avkodning och gott läsflyt på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Almkvist; [2020]
    Nyckelord :automatiserad avkodning; läsflyt; kompensation; interventioner;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur man på högstadiet arbetar med elever som inte har nått en automatiserad avkodning och gott läsflyt. Det som undersökts är i vilken utsträckning åtgärderna handlar om kompensation eller om interventioner i form av träning. Studien har en kvalitativ, fenomenologisk ansats och utgår från ett dilemmaperspektiv. LÄS MER