Sökning: "avancerade andraspråksinlärare"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden avancerade andraspråksinlärare.
1. Det hänger på betoningen : En undersökning om vuxna avancerade andraspråksinlärares uttal av partikelverb och verb med prepositionsfras
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Partikelverb är en typ av verb vars uttal, med obetonat verb och betonad partikel, är svårt att behärska för andraspråksinlärare. Detta inte minst i de fall där en motsvarande konstruktion finns som verb med efterföljande prepositionsfras, där prepositionen ska hållas obetonad. LÄS MER
2. Nominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenska
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar testades i andraspråksinlärares uppsatser (N=339) uppskattade att motsvara CEFR-nivåer A1-C2, och jämfördes med motsvarande frekvenser i en korpus med kursböcker i svenska som andraspråk samt med text från blandade genrer som skrivits av modersmålstalare av svenska. LÄS MER
3. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den här uppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER
4. Effekter av ordundervisning : En interventionsstudie av två olika undervisningsmetoder för avancerade andraspråksinlärare
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : En ökande andel elever i den svenska skolan har inte svenska som modersmål. För att dessa elever ska klara kurserna och utveckla sitt svenska språk krävs att skolan möter de behov av språkundervisning som uppstår t.ex. genom att även ämnesundervisningen blir mer språkutvecklande och ord och begrepp explicit förklaras. LÄS MER
5. Svenska gymnasieelevers användning av partikelverb : Svenska och svenska som andraspråk i jämförelse
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Partikelverb är semantiskt och syntaktiskt komplexa och är något andraspråksinlärare lärsig behärska sent i andraspråksutvecklingen. Syftet med studien är att undersöka hur oftaelever som läser svenska som andraspråk på gymnasiet använder partikelverb i skrivenproduktion i jämförelse med elever som läser svenska. LÄS MER