Sökning: "avancerade läsare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden avancerade läsare.

  1. 1. Lärares bemötande avancerad läsares behov i årskurs 1 : En kvalitativ studie om identifiering, bemötande och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emmah Nordström; [2021]
    Nyckelord :avancerade läsare; årskurs 1; särskilt begåvade elever; läsundervisning; motivation; identifiering; differentierad undervisning; Pedagogiskt ABC.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från hermeneutiken samt det sociokulturella och undersöker hur verksamma lärare bemöter behoven hos de avancerade läsarna i årskurs 1 samt hur lärarna arbetar med identifiering och motivation med dessa elever. Avancerade läsare avser i denna studie tidiga läsare samt särskilt begåvade och talangfulla läsare. LÄS MER

  2. 2. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER

  3. 3. Reciprok undervisning - några elevers erfarenheter. En kvalitativ studie kring ett långsiktigt arbete med läsförståelsestrategier

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2015]
    Nyckelord :Literacy; Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Reciprok undervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Reciprok undervisning – några elevers erfarenheter. En kvalitativ studie kring ett långsiktigt arbete med läsförståelsestrategier. LÄS MER

  4. 4. Innehållet, relationerna och farhågorna : En studie i gymnasielärares intentioner med litteraturundervisningen

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonas Johansson; [2013]
    Nyckelord :litteraturundervisning; litteraturdidaktik; skönlitteratur; svenskämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka svensklärares intentioner med litteraturundervisningen på gymnasiet, hur undersökningens resultat förhåller sig till Lars-Göran Malmgrens etablerade svenskämneskonceptioner, samt belysa resultatet i relation till litteraturdidaktisk forskning för att synliggöra olika konsekvenser av tänkta intentioner. Uppsatsen empiri utgörs av inskickat och nätbaserat undervisningsmaterial samt intervjuer med verksamma svensklärare. LÄS MER

  5. 5. The Leaf project : a first application

    Master-uppsats, KTH/Kommunikationssystem, CoS

    Författare :Federico Enni; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Today large publishers are developing platforms via which their content, such as magazines, books, and newspapers, are distributed based upon the well established pattern of 'pay-per-content', via a multitude of mobile applications. Despite of the recent flourishing market of subscription possibilities, users currently have to buy single items of content at an average expenditure that is approximately equal to the cost of the printed media, because publishers are still investing in printing hardcover versions of their publications. LÄS MER