Sökning: "avbrott i leken"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden avbrott i leken.

  1. 1. "Jag tänker att man kommer bli en bra samhällsmedborgare om man kan leka" : En studie om förskollärares roll och uppfattning om barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bönström; Maria Persson; [2023]
    Nyckelord :Free play; play; preschool; preschool teacher; the role of preschool teacher; Fri lek; lek; förskola; förskollärare; förskollärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaperna om barns fria lek genom att ta del av litteratur, tidigare forskning samt genom förskollärares erfarenheter och tankar om den fria leken. Kan den fria leken tolkas olika, hur ges den fria leken plats i förskolan och hur ser förskolläraren på dennes roll i den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares deltagande i barns lek : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Svärd Lindesgård; Hannah Helge; [2022]
    Nyckelord :lek; lek och lärande; deltagande; fri- och styrd lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om leken som är en central del i förskolans vardag. Syftet med studien är att undersöka förskollärares deltagande i barns lek, hur förskollärare ser på sin egen roll och vad deras deltagande har för betydelse för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Relationens betydelse i ett stödjande arbete för barn i behov av särskilt stöd i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Erhardt; Julia Melin; [2021]
    Nyckelord :Fria leken; interaktion; lekgrupp; relation; relationellt perspektiv; stategier;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna erfarenheter och forskares tidigare forskning kan vi se ett problem i att barn i behov av särskilt stöd, ofta löper risk att missas av förskolläraren i en interaktion i den fria leken. Därmed är syftet med denna studie att undersöka förskollärares eventuella stödjande arbete med barn i behov av särskilt stöd i den fria leken samt förskollärares syn på relationens betydelse i det stödjande arbetet. LÄS MER

  4. 4. Fritidslärarens förhållningssätt till lek : En intervjustudie om hur lärandet på rasten påverkas av formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nima Derafsh-razm; Johan Jivengard; [2020]
    Nyckelord :Formell lek; förhållningssätt; informell lek; lärare; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genomföra intervjuer med grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för att undersöka lärarens perspektiv kring hur eleverna tillgodogör sig kunskaper genom den formella och informella leken. Eftersom ordet rast definieras som ett avbrott från arbete innebär det att elevernas rast bör vara ett avbrott från lärande. LÄS MER

  5. 5. Öppna Gränser : En förskola för utforskande anpassad efter olika typer av lek

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Linnea Legefors; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns ett samspel mellan barns lärande och den fysiska miljön. Jag tror därför att det är viktigt att skapa lekfulla miljöer, där barn inspireras till olika typer av verksamheter och handlingar, till utforskande och upptäckande. Rum som barnen själva får ta i anspråk. Barn leker också på olika sätt. LÄS MER