Sökning: "avkodningsförmåga"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade ordet avkodningsförmåga.

  1. 11. Hunden som stöd vid lästräning : En interventionsstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Andersson; Sara Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Avkodning; Avkodningssvårigheter; Hund som stöd; Intensiv lästräning; Intervention; Läsa med hund; Lässvårigheter; Motivation; Single study design;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om läsning med stöd av en hund påverkade avkodningsförmågan och motivation till läsning hos elever som hade svårigheter med att automatisera sin läsning. Under sex veckor, fyra dagar i veckan, lästränade sex elever intensivt genom att läsa läslistor samt läsa högt ur en bok. LÄS MER

  2. 12. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Bruzén; Marika Nylund Ek; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Fonemisk medvetenhet; Intervention; Lässvårigheter; Phonics; TIMA;

    Sammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER

  3. 13. Kompisläsning i helklass : En blandad metodstudie i årskurs 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Söderlind; Jennie Logg; [2023]
    Nyckelord :Avkodningsträning; blandad metodstudie; helklass; kompisläsning; RtI; Wendick-modellen; årskurs 1;

    Sammanfattning : För att fullt ut kunna delta i dagens samhälle krävs god läsförmåga. Skollagens garanti för tidiga stödinsatser, vilken ofta benämns som läsa-, skriva- räknagarantin, infördes 2019. Skolsverige är långt ifrån homogent, och skolor har olika förutsättningar i uppfyllandet av läsa-, skriva- räknagarantin. LÄS MER

  4. 14. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER

  5. 15. Hur kan avkodningsförmågan främjas? : En litteraturstudie om avkodningsutvecklingen i svenskundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Noomi Landing; Wendela Stenfeldt; [2023]
    Nyckelord :Avkodningssvårigheter; läsutveckling; lärarkompetens; lågstadiet; avkodning; kartläggning; avkodningsförmåga;

    Sammanfattning : Läsning är en komplex aktivitet som består av många dimensioner och processer, bland annat avkodning. I de tidiga skolåren är avkodning en stor del av läsinlärningen. Det är den del av läsningen där skriftspråkets princip eller kod används för att komma fram till vilket ord som är skrivet. LÄS MER