Sökning: "avreglering av en monopolmarknad"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden avreglering av en monopolmarknad.
1. En avreglerad monopolmarknad – Vilka utmaningar möter nyetablerade aktörer på en marknad med homogena tjänster?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka utmaningar som finns för nyetablerade aktörer att skapa konkurrensfördelar på en tidigare monopolistisk marknad. Den svenska marknaden för fordonsbesiktning avreglerades år 2010 och karaktäriseras av en homogen kärntjänst med begränsningar till horisontell och vertikal differentiering. LÄS MER
2. En studie av två vårdcentraler : organisatoriska förändringar till följd av avregleringen
Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomiSammanfattning : ABSTRACT Titel: En studie av två vårdcentraler: organisatoriska förändringar till följd av avregleringen. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Elin Moberg, Loan Hoang Handledare: Per-Arne Wikström Datum: 2011 – juni Syfte: Marknaden för vårdcentraler i Sverige har avreglerats och förändrats från en monopolmarknad till en konkurrensmarknad. LÄS MER
3. Apoteket - Gåtan om ett monopolföretag i förändring
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka, varför ett företag som verkar på en monopolmarknad under starkt reglerade former, väljer att genomföra förändringar som leder till att de närmar sig en marknadsorientering på ett sätt som om de hade verkat på en konkurrensutsatt marknad. Vi använder oss av den kvalitativa metoden, den abduktiva ansatsen med ett teorigenerande syfte. LÄS MER
4. Vad händer efter en avreglering? : En studie av den svenska detaljhandelsmarknaden för alkohol
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Inom den Europeiska Unionen har ett stort antal avregleringar genomförts sedan 1980- talet. En svensk monopolmarknad, vars framtid diskuterats alltmer livligt sedan Sveriges inträde i EU, är detaljhandelsmonopolet på alkohol. LÄS MER
5. Intern kommunikation - ett verktyg för extern framgång : en fallstudie av energibolaget Fortum
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Elmarknaden i Sverige som sedan början av 1900-talet varit kontrollerad av staten avreglerades 1996 och öppnade för en fri konkurrens för handel med elektricitet. Negativ kritik har under de senaste åren riktats mot energibolagen där bland annat kundernas missnöje över höga priser och dålig kundservice uttryckts. LÄS MER