Sökning: "avsändare"

Visar resultat 11 - 15 av 165 uppsatser innehållade ordet avsändare.

  1. 11. Lyssnar vi på forskare? Om hur ett budskap med olika avsändare kan uppfattas

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Befraw Drodger; Sara Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Elaboration Likelihood Model; framing; Covid-19; motivation; persuasion;

    Sammanfattning : Ett budskap uppfattas olika beroende på avsändare. Elaboration Likelihood Model (ELM) beskriver hur människor kan bearbeta ett budskap på olika sätt, centralt eller perifert, beroende på motivationsnivå. Framing sker när människor tillskriver egna bedömningar av olika ord, vilket kan påverka deras beslutfattande och beteende. LÄS MER

  2. 12. Ethos, Pathos, Logos - Gilla, Kommentera, Dela : En kvalitativ innehållsanalys om de likheter och olikheter mellaninfluencer nivåerna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Carl Sundbom; Sofie Söder; [2023]
    Nyckelord :influencer; retorik; parasociala interaktioner; emojis; influencer marketing;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det problemområde vi utgår ifrån i denna studie är att det finns skillnader och flera genomgående teman i hur ett betalt samarbete ser ut och skapas beroende på vilken nivå en influencer ligger på, det vill säga micro, macro och megainfluencers. Syftet med studien är att undersöka olikheter och likheter i retoriken av betalda samarbeten publicerade på Instagram av olika nivåer av influencers, dessa influencer nivåer är; mico influencers, macro influencers och mega influencers. LÄS MER

  3. 13. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Niklas Stavnjak; Olivia Bröddén; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; General Data Protection Regulation; Websites; Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; GDPR;

    Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER

  4. 14. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  5. 15. Är det enkelt och begripligt att ansöka om förskola eller familjedaghem? : En klarspråksgranskande studie av e-tjänster och blanketter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Thiel; [2023]
    Nyckelord :klarspråk; e-tjänst; blankett; kommun; förskola; pedagogisk omsorg; digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka grad av klarspråk och klarspråkliga skillnader mellan avsändare och medier. Studien har genomförts med hjälp av textanalys med klarspråkligt perspektiv på Enköpings kommuns och Västerås stads ansökningshandlingar för förskola och familjedaghem, via e-tjänst och via blankett. LÄS MER