Sökning: "avtal mellan näringsidkare"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden avtal mellan näringsidkare.
1. Distansavtalslagens utformning och tillämpningen av ångerrätten - Avtal med digitala tjänster och digitalt innehåll i fokus
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Distansavtalslagen har genomgått flera lagändringar och utvecklats i samband med digitaliseringens utbredning. Det har medfört en ökad användning av digitala tjänster och varor med digitalt innehåll. LÄS MER
2. Vem ska iaktta mina intressen? – Om vigilanspliktens förekomst inom avtalstyperna köp av fast egendom, köp av lös egendom och köp av tjänst, samt dess förhållande till lojalitetsplikten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Två principer inom den allmänna avtalsrätten är vigilansprincipen och lojalitetsprincipen. Medan lojalitetsprincipen är allmänt känd och omskriven kan inte detsamma sägas om vigilansprincipen, som förespråkar respektive avtalsparts vaksamhet och iakttagande av sina egna intressen. LÄS MER
3. Skäl att fundera på oskälighet - En studie om avtalsvillkorsdirektivets genomslag i svensk rätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur avtalsvillkorsdirektivet påverkar bedömningen av oskäliga avtalsvillkor i avtal mellan konsument och näringsidkare i svensk rätt. Direktivet består av artiklar som anger vad som ska utgöra ett oskäligt avtalsvillkor samt de konsekvenser som följer av ett sådant avtalsvillkor. LÄS MER
4. Influencer-marknadsföring - En granskning av hur influencer-marknadsföring förhåller sig till marknadsföringslagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : As social media is increasingly integrated into our everyday lives and with the rise of so-called influencers, consumers are getting used to a new type of marketing. This type of marketing is often referred to as "influencer marketing" which is a collective term used to describe companies using influencers' to market various products and services via the influencer's social media platforms. LÄS MER
5. Lojalitet kontra vigilans - En jämförelse av reglerna för utförandet av konsumententreprenader med dess motsvarigheter vid kommersiella entreprenader
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Entreprenadavtal är beteckningen för de avtal då en uppdragstagare åtar sig uppdraget att utföra ett visst arbete åt en uppdragsgivare. När en näringsidkare ingår ett sådant avtal med en konsument reglerar 4–8 §§ konsumenttjänstlagen hur uppdraget ska utföras. LÄS MER